RESPEKT, DROTTNING SILVIA!

Socrate diggar drottningen   ...Gustaf oxå!
Efter drottning Silvias uttalande om att kriminalisera att titta på barnporr på internet, har hon vunnit stor respekt hos mej, ännu större än hon redan hade. Jag tycker det är bra att hon sätter ner foten och uttalar sig i så viktiga frågor. Vissa tycker att sånt ska inte alls kungahuset syssla med, men där håller jag inte med. Jag tror att det tar lite extra skruv när hon talar om vad hon tycker. Sunda åsikter med stor empati kan väl inte göra så stor skada.
    
För egen del tycker jag inte att man kan åberopa det där uttjatade begreppet "den personliga integriteten" när det gäller barns bästa. Sånt som skadar barn - som i detta fallet för livet - står över det mesta och de skyddsåtgärder som kan vidtagas ska användas så långt som bara möjligt. Här anser jag att den som tycker annorlunda måste sätta sig i det misshandlade barnets eller förälderns plats, som har ett barn som utsatts för sådant. Då tror jag de allra flesta kan hålla med vår drottning.
Tyvärr sker ju dessa övergrepp ofta inom hemmets väggar, och av barnets egen förälder/föräldrar och då MÅSTE SAMHÄLLET SKÖTA OM SKYDDET!
Kan man hindra detta otyg genom att stoppa möjligheterna till sådana avskyvärda handlingar ska man gå så långt som bara är möjligt och lite till!

ELLER VAD TYCKER DU ???

               
      -----     RESPEKT,  DROTTNINGEN!     -----  

Kommentarer
Postat av: Velourmannen

Silvia är smart. Betydligt smartare än sin gubbe därför att hon väljer att uttala sig i rätt frågor.

Hon vet mycket väl att hon vinner ännu större förtroende när hon uttalar sig i frågan om barnpornografi. Alla håller vi med om att barnpornografi är fruktansvärt och måste bekämpas på alla sätt. För några år sedan lyckades Silvia genom lobbying genomdriva en grundlagsändring för att kunna kriminalisera innehav av barnporr. Säg den politiker som skulle kunna lyckas med det. Jag kanske får ändra ståndpunkt i monarkifrågan. Kanske är det så att folket och politikerna behöver dessa över oss andra upphöjda människor för att verkligen kunna lyssna och förstå att barnporr är vidrigt. Sorgligt om så är fallet men kanske tyvärr sant.



/Velourmannen. Än så länge republikan

2008-11-07 @ 23:42:17
URL: http://pennsoldaten.blogspot.com
Postat av: amonym

Håller helt med dig!!! Man blir ju mörkrädd när man tänker på vad världens barn får utstå. Att utnyttja barn är så sjukt. Finns inte ord! Hur funkar dessa människor som gör sådant? De måste väl begripa att det är så in h-e fel....eller? Usch!

2008-11-08 @ 10:40:56
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller självklart med dig om att det ska kriminaliseras! Dock kommer problematiken in där Sveriges statschef inte är folkvald, och således inte heller ska uttala sig politiskt. När man, om man, ska sätta gränser för vad som är "sunda åsikter" blir det olika från person till person. Att födas till sitt ämbete, få stå över lagen och inte låta den som är bäst lämpad för positionen ha den är enligt mitt tycke något småknasigt. Legitimiteten försvinner än mer i.o.m. politiska uttalanden - även om jag håller med om vad hon nu sa. repf.se :D

2008-11-08 @ 12:20:49
Postat av: Åke Greene

Klart vi diggar Queen absolut.

2008-11-08 @ 18:50:49
Postat av: christel

Ja, respekt för åsikterna men ner med kungahuset.

2008-11-08 @ 22:36:38
URL: http://kottenliv.blogspot.com
Postat av: Socrate

Socrate ger en del återkopplingar:

Läckert att man snudd på har fått Velourmannen att konvertera till "monarkismen"...men bara nästan...

Hörru Åke Greene: Hur ska man tolka dina tvetydiga svengelska kommentarer - diggar du drottningen eller popgruppen?

Christel: Ska nog lyckas få dej på andra tankr oxå vad kungahuset anbelangar...

Amonym: Vi brukar "see eye to eye" med det mesta.

ANONYM: Skriv vem du är så man kan bemöta dina kommentarer.



TACK ALLIHOP FÖR ERA "INPUTS" ! hälsar vännen "Soc"

2008-11-09 @ 19:54:55
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: velourmannen

Käre Socrate, det var inte min mening att ingjuta falska förhoppningar hos dig. Ber om ursäkt för detta. Republikanen i mig är "still going strong". Vad jag menade med min kommentar är att vi republikaner ibland kan känna en viss uppgivenhet inför denna okritiska aktning och vördnad för kungahuset, exempelvis sådan som Socrate själv uppvisar. Viljan att få böja på nacken inför överheten är en stark drift hos många av oss. Varför vi människor njuter av denna underkastelse skulle jag gärna fortsätta diskutera istället för att drottningen ibland säger saker som är bra.

2008-11-09 @ 23:35:19
URL: http://pennsoldaten.blogspot.com
Postat av: Socrate

Käre respekterade Velourmannen! Ingalunda handlar det om "underkastelse", som du vill antyda. Inte nån stark drift heller! Tror nog att det ligger mera åt begreppet "trygghet och tradition", som ju nuförtiden är ett nästintill bortglömt fenomen.

Vi får ju inte ens vara patriotiska för då är vi främlingsfientliga och om vi vill sjunga nån traditionell sommarpsalm på skolavslutningen så finns det alltid nån som upplyser om det olämpliga i det. Trygghet är ett nästan utrotat ord idag och på nåt sätt står kungahuset för en enande & trygg känsla, trots få "viktiga" sysslor - håller du inte med om det, vördade "debattkompis"?



BEMÖT MIG, TACK! //Socrate

2008-11-10 @ 18:36:52
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Anonym

Givetvis vill jag bemöta dig när du ber så snällt. Hoppas du inte blir alltför chockad när jag säger att jag inte håller med. Skulle vi följt traditionen hade ju kungen fortfarande varit envåldshärskare och det tror jag inte ens en inbiten monarkist som du vill se. Nej, traditioner i sig är inget självändamål utan måste givetvis få ifrågasättas, annars skulle vi fortfarande bo i grottor. Jag var själv och såg spektaklet när kungen var i Sävsjö (i rent utbildningssyfte förstås, kryddat med en viss nyfikenhet) och kunde då konstatera att viljan att underkasta sig var högst påfallande. Det är slående hur vanligtvis väl respekterade medborgare helt tappar fattning och värdighet inför en kunglighet. Ett kungahus frammanar "lakejsjälar" och vädjar till en anda av undersåtlighet och egentligen är det mitt främsta argument mot monarkin. Fast för en revyförfattare var den där vårdagen vid skyttecentret förstås ett jättescoop.

Det där med trygghet håller jag inte heller med om, skulle nästan vilja påstå att det är precis tvärtom, vi är ju närmast trygghetsnarkomaner i det här landet.

Patriotism blir ju vad man gör det till. Varför inte vara en stolt svensk och lyfta fram mer moderna svenska traditioner som exempelvis; demokratiskt föreningsliv, sociala skyddsnät, innovativt entreprenörsskap, respekt för mänskliga rättigheter och allas lika värde, laganda etc, etc. HEJA SVERIGE!



PS. Vart tog dina trådar om guds existens vägen? Hade ju hoppats att jag vid det här laget haft ett svar i den frågan så jag kunde vidarebefodra det till TT, Pravda, CNN och Aftonbladet. För du unnar väl även velourmannen att göra sig en hacka?

2008-11-10 @ 23:33:17
Postat av: Den äldste sonen

Missade att skriva i mitt namn. Men det är jag som är något kritisk till den högt ärade, högt uppsatta och högt avlönade - utan några krav på ekonomisk redovisning - drottningens uttalande. Dock håller jag med henne i sak. Detta rättfärdigar enligt mitt tyckande och tänkande dock inte att en kvarleva från den tid då Sverige var en hemsk diktatur lever kvar in i "demokratins andra århundrade"! Men självklart får man tycka annorlunda än mig!

2008-11-11 @ 14:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0