"Den äger" - del II: "DEN ÄR MYCKET ÄGIGARE"

...fortsättning på lektionen i barnspråk från 30 oktober.

                           

Hörde 8-årige sonen och hans två kompisar diskutera senaste versionerna av TV-spelet "High School Musical", i baksätet på bilen härom dagen. Den ene frågade de andra två 

"Har ni spelat High School Musical på PS?" (*PS= Play Station).

"-Ja då, sa den andre, men Nintendo* är mycket bättre!"  (*Nintendo=Konkurrent till PS)

"-Ja, High School Musical på Nintendo är mycket "ÄGIGARE!!"  -
replikerade min son då.


Märk väl att verbet "ÄGA" i detta sammanhang har betydelsen "JÄTTEBRA = ÄGIGARE", alltså förvandlas till ett adjektiv, fastän man frestas tro att det är ett adverb. Det beskriver ju här icke alls HUR man gör något, utan HUR någon/något ÄR något! ! !  
Alltså "TV-SPELET <HIGH SCHOOL MUSICAL> PÅ SPELKONSOLEN <NINTENDO> ÄR BÄTTRE ÄN DE ANDRA I DETTA TESTSAMMANHANG JÄMFÖRDA TV-SPELEN dvs. <PLAY STATION>"

PARLÖR TILL DE SVÅRA ORDEN:
Adjektiv= Beskriver ett substantiv, t.ex. en STOR tomat.   
Verb= Något man gör, t.ex. jag DANSAR.  
Adverb= Beskriver hur något görs, alltså beskriver ett verb, t.ex. han dansar HÄFTIGT.
                                                    
Och därmed avslutas lektionen i
"DEN MODERNA SVENSKANS VARIATIONER OCH KRUMBUKTER" .
Dock kommer den förmodligen igen när vännen Socrate snappat upp något enastående häpnadsväckande igen.
 

Kommentarer
Postat av: Fia

Det är ofta spännande att se hur språket förändras och utvecklas :)

2008-11-13 @ 21:50:05
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Velourmannen

Hur fatigt hvore icke hvårt älskhade sfwänska språk förutan denna ungdomliga utfveckling?

2008-11-13 @ 23:08:43
URL: http://pennsoldaten.blogspot.com
Postat av: Inger i Karlstad

Språket utvecklas vare sig vi vill eller ej! Mina något äldre söner utropar "ägd" när de vinner över någon, eller om de finner att någon befinner sig i ett taskigt läge. Samma varelser skriker numera "LOL!!!" istället för att skratta...



För ett tiotal år sedan trodde jag att det var ett oskick bara bland mina barn och deras kompisar att kalla vanliga spelfilmer för "otecknade" men jag konstaterar numera att det är ett vedertaget begrepp. Liksom det underbara fenomenet "släpp-fest". Som jag länge trodde var lokalt över Torsby kommun i norra Värmland.



Inger i Karlstad

2008-11-13 @ 23:17:35
URL: http://ingerf.blogspot.com
Postat av: Socrate

Ja, nog kan man fascineras otroligt över sådant. Att man själv säkert svängde sig med en hel massa märkliga uttryck som mor&far stod och gapade över måste väl vara preskriberat, glömt och förlåtet vid det här laget???!!!

Inger - dina söner verkar sympatiska. Otecknad film är ett av de där begreppen jag hörde av mina båda tonåringar för sådär 10-12 år sen och tyckte var ganska fräckt, i skenet av att man själv upplevt motsatsen, alltså "den filmen är tecknad - WOW!"

Walt Disney vrider sig i sin grav när han hör att man sabbat hela hans livsverk med att göra otecknade versioner av dem.

Ordet "ägd" har inte jag hört här ännu, men lugn - det kommer snart. Står nog och tjurar bakom husknuten.

URSÄKTA ROMANEN MEN ÄMNET ÄR SÅ HÄRLIGT!



vännen Socrate

(som varit på datakurs idag med Vonnis)

2008-11-14 @ 19:34:48
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: amonym

Vad härligt att få en liten uppfräschning av den svenska grammatiken! Tackar och bockar!

2008-11-15 @ 20:35:25
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Ninni

Haha här var det svenskalektion!



Ha en skön söndag

2008-11-16 @ 10:32:16
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: britten

ÄNTLIGEN ! som Fylking skulle ha sagt...jag har inte kunnat kommentera hos dig förrut...Tack för den lektionen skulle jag säga...spåket utvecklas i bland kan jag tycka åt alla möjliga håll på både gott och ont...men som jag sagt...du äger..

2008-11-16 @ 16:42:18
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Borthy

Tur att de inte använder mer komplicerat språk än så....

Ägigare fattar ju vem som helst!

Hellre ägigt än fett, det ordet har man ju fetledsnat på!

2008-11-17 @ 04:01:38
URL: http://borthy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0