Nu är pärlan såld...


                                     
Ja, så gick den - Pontiacen - och OJ, vad vi var nöjda med det. Den har ju varit "på väg ut" i mer än ett år. Många turer har det dock varit. Det sista man sa på bilverkstaden i fredags, när jag hämtade den, var att "sälj den genast nu när den är ok" (* se nedan). Tog detta "ad notam" och tvättade, putsade, polerade, dammsög, torkade och fejade stora delar av lördagen, för att vid 5-snåret lägga ut den på Blocket.se.

*Dörrhandtagen på bilen har varit en följetong senaste 3-4 åren - vi har haft bilden i 6 år, dvs. sedan dottern kom ut och vi blev 6 personer i familjen. Hon fyller alltså 6 år om en månad exakt idag.
Jag har själv bytt eller lagat högerhandtaget med tillhörande delar tre gånger och verkstaden säkert två. Senast hade verkstaden i samarbete med en låssmed fixat bakluckans lås och höger dörrhandtag fram.

JIPPI!!! ALLT FUNKAR! utbrast jag då. . .Tre dagar senare fick 15-åringen "handtaget i näven" ("ett redit nävatag") och både han och hans pappa deppade lite. Jag ringde verkstaden och de sa att de skulle ta in bilen om en vecka för att ordna till felet igen. Tre dagar innan det var dags fick jag själv "vänsterhandtaget i näven" ("ett redit nävatag" igen) och då skrattade jag nästan på mig. En extra uppgift till bilverksta'n som de fixade smidigt. Fattades bara annat - de hade ju övat på vår bil nästintill hundratals gånger!
...detta är alls inte Pontiacens interiör...men ombonat ändå                                             
Första intressenten ringde en halvtimma efter annonsen lagts ut! Måttligt intresse från vår sida, då det kom ett skambud så lågt som ett läskpapper är tunnt. Vid 23.15 samma kväll kom ett SMS med frågan "finns bilen kvar - jag kan komma om en timme och kolla" . Bilaffärer i beckmörkret efter midnatt är inte min "cup of tea", så han fick svaret att höra av sig nästa dag.

Söndag förmiddag, alltså nästa dag, ringde en glad och trevlig dam och frågade om bilen fanns kvar. Vi befinner oss på bilhandlarstråt och har bara sådär en 20 mil till er - kan vi komma och titta på den? Klart ni kan! blev svaret.

Det blev affär, när dessa Norrköpingsbor provkört och inspekterat ganska noga och nu ska vår trotjänare rulla som - hör-o-häpna - cirkusfordon! En tjej som just efter 6 års!!! utbildning är färdig cirkusartist, med lindans som specialité, köpte vår kära laståsna. Hon var ute efter en rymlig bil som kunde gå att sova i och som rymmer både det ena och det andra i cirkusartisteriattiraljer.
Klart att hon köpte vår kära gamla vän, i det läget!!!
... nu skrev vi ju inte i annonsen "PASSAR BRA FÖR CIRKUSARTISTER" men ändå...
    

Kommentarer
Postat av: Tierra

Hej min vän !



Du kommer väl aldrig tro mig nu... men precis en sådan...i den färgen hade jag någon gång kring 1998-99... och det var en alldeles utmärkt bil... speciellt gillade jag de så underbara amerikanska sätena :-) Dessutom innehöll den ju en massa annat som var standard för amerkanska bilar... som farthållare och AC.



Vilket otroligt sammanträffande att du haft en likadan... vem vet... kanske är det samma..om du nu köpte den begagnad... om jag minns rätt började mitt reg.nummer med bokstäverna GLY....



Sköt om dig och ha en fortsatt bra vecka !



Varma hälsningar, Tierra

2008-06-17 @ 20:37:00
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: amonym

....och handtagen...fick hon dem i en påse? Eller skickade ni med en påse ifall de lossnar? haha! Vi har ju bytt bil (före sportlovet) efter att vi räknat ut att vi reparerade den för ca 1500/mån i snitt. Vi fick en dragkrok monterad på vår "nya" (inte ny då....men ny för oss) som ersättning för aset vi lämnade in. Easy come (NOT!!!) easy go (YEP!)

2008-06-17 @ 22:00:11
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Socrate

Socrate till Tierra:

Häftigt. Ja, nog har man varit ganska nöjd för det mesta med sin bil - man vänjer sig även vid såna petitesser som att inte kunna öppna en dörr annat än inifrån, genom att sträcka sig in från bakdörren eller rakt över från förarsätet. Bekväm är den och högt och behagligt sitter man. När vi köpte vår SAAB 9-5'a uppstod det dock en slags "mur" mellan frugan&nittonåringen och Pontiacen. De bara vägrade köra den...som de problemfritt kört tidigare...jag tror att storleken hade betydelse i detta fallet...

Men Nej - det var nog inte samma bil, för vi var enda ägaren i Sverige, då den kom direkt från Tyskland, där den rullat innan, när vi köpte den 2002. Kunde ju dock varit samma.

Numera rullar även sedan två dagar en Opel Vectra kombi i vårt bilstall, som frugans "lillbil". Känns helt OK. Historien om hur vi kom över den kommer senare på bloggen, då den var ganska speciell den oxå.

och så till Amonym:

Jodå, nog hade jag en påse med diverse reservdelar till dörrhandtag till Pontiacen, när den såldes, men de flesta var nåt fel på så inte fick den följa med i affären, inte.



hälsar vännen Socrate

...som oxå önskar Er en alldeles fantastiskt ljuvlig midsommar!

2008-06-18 @ 07:13:45
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Borthy

Hmm..man känner sig lite skum när man säljer en bil som det är lite problem med....åtminstone jag...jag menar som Amonym här ovan säger, fick hon handtagen som tillbehör? :-D

Usch vad jag skäms när jag måste stå och blåljuga om sådana detaljer..

Men jag tror att den här bruden, hon var inte intresserad av att gå genom dörrar som vanligt folk, så henne gjorde det inget, hon är ju cirkuskonstnär och hissar säkert ned sig genom solluckan! Kram och grattis till försäljningen :-D

2008-06-18 @ 15:47:12
URL: http://borthy.blogg.se/
Postat av: Socrate

Socrate till Borthy:

Njae - inte var det nåt blåljug inte angående bilens eventuella fel. Den var ju i helt funktionsdugligt skick när den såldes, dock med ett par små defekter som tydligt visades av mej...här ska ingen kunna komma i efterhand med klagomål. Hederliga affärer är mitt "middlename".

Hur skulle jag annars kunna leva upp till mina två andra middlenames:"Petimätern"&"Messerschmitten"?

Hälsningar vännen Socrate

2008-06-18 @ 16:04:42
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Fia

Vad festligt! Jag hade ingen aning om att Pontiac var en idealisk bil för cirkusartister. Man lär sig något nytt varje dag!

2008-06-19 @ 12:54:54
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: britten

jaa du sälja bil är en svår konst och jag är ingen duktig sådan...vilken tur att det gick bra i alla fall..vill önska dig och de dina så här i elfte timmen en fin midsommar helg

2008-06-20 @ 23:07:22
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: zz

Tack för denna gripande och rörande historia om en gammal trotjänare/ Suck

2008-06-21 @ 13:26:27
URL: http://nogg.se/(hazzeeklof
Postat av: Ninni

Då får vi hoppas att inte hon får handtaget i näven!

Cirkusartist..va häftigt!



Ha en skön dag, kram

2008-06-23 @ 10:31:00
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Socrate

...att bilen såldes till en cirkusartist gav ju upphov till en kul kommentar från en god vän till mej. Han konstaterade krasst att "VAD BRA - DÅ PASSAR DET JU MED ER BIL - DEN VAR JU EN RIKTIG CIRKUSBIL INNAN SÅ..." . Det var en riktig "fem-etta" tycker jag, för nog är min familj en "riktig cirkus" ibland!

hälsar den mycket roade Socrate

2008-06-23 @ 11:00:14
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: britten

Hej min vän.

Har lite tråkigt ..har spöregnat hela dagen så jag tänkte roa mig inne hos dig en stund....kram

2008-06-23 @ 17:32:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0