Vad har jag emot Beck och Wallander?

 
Undrar varför jag inte tycker om kommissarierna Beck och Wallander? image387
Går jag bara över sundet och kollar på Anna Pihl, Mordkommissionen eller Brottet, är det en helt annan sak...
Likadant med engelska polisdeckare...de är ofta mitt förstaval en TV-kväll.

Kan det sitta i språket, tro? Svenskan kommer ju så nära inpå, medan danskan ger lite
mer distans...och engelskan ännu lite mer, fastän man fattar den snudd på bättre än danskan ...
GÅR BORT    ♣    FAVORIT → 
Det kan ju även vara den geografiska distansen eller närheten...som gör att man föredrar en sort men inte en annan...
På något sätt kommer allt våldsamt och ond bråd, blodig död så tätt inpå att det blir motbjudande...

Frugan har absolut inga problem med vare sig Beck eller Wallander...(men det kanske är för att de är så snygga...)

Är kanske svenskt blod mer illrött än utrikiskt? Kanske är det danska lite mer åt vinrött medan det engelska är mer blått...
Illrött blod som stänker och splattar över hela TV-rutan är ju inget för veklingar som Socrate - NÄ, de kan sitta i barnkammarn och kolla in utrikiska, snälla och betydligt o-otäckare & Bolibompigare deckare!

...men vänta nu..."är detta inte "karlakarlen" Socrate's blogg?" Jo men visst och han står faktiskt för sitt ord!

Har man kanske en liten inbyggd censurmanick som kopplas in när det börjar osa hett i fel riktning...

                                              / sillmjölken Socrate /

PS. Nä - nu ska jag skriva en ARG insändare till TV4 för deras otäcka trailers mitt på dagen och strax i anslutning till program där hela familjen sitter bänkad...
   ...kan bara inte med att man ska behöva sitta och vakta hela tiden för att barnen inte ska bli skrämda!

Kommentarer
Postat av: britten

Vet du jag känner likadant ! jag har överhuvudtaget mycket svårt med svenska deckare och filmer jag tycker inte om språket som mest innehåller svordomar faktiskt.och Beck och vallander näää vallander kan jag inte med och inte Lassgård heller för den delen...nu får jag väl alla bloggens kvinnor på mig..men ..så är det !

ha det got

2008-02-01 @ 11:21:13
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Pialotta

Håller helt med dig att de danska serierna..
Anna Pihl, Mordkommissionen eller Brottet är kanonbra. Jag ser oxså mycket gärna de engelska deckarna.. visst är de så myskomysiga på något vis:-)
Just nu går ju Brottet och följer den serien med spänning..
Tjingeling o ha en trevlig dag/kväll

2008-02-01 @ 11:35:32
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate till Britten o Pialotta:
Håller med om att språket är viktigt och är det varannan svordom och varannat "normalt ord" blir det urvattnat - a lá amerikanska filmer/serier där man säger "FUCK" oftare än VARJE ord...

Brottet är en mycket bra dansk serie som vi följer hemma med spänning - slutade bara lite för abrupt i går när det var som allra mest spännande...men det är ju det som kallas "cliffhanger"...

//Socrate

2008-02-01 @ 13:08:06
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Kulla

Tjenare !
Hälsa Tv 4 från mig oxå.

2008-02-01 @ 19:39:00
Postat av: Fia

Jag älskar Anna Pihl! Det känns så äkta och lagom glorifierat.

2008-02-01 @ 22:33:21
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: amonym

Tänk jag tycker också precis likadant! Upplever de svenska som råare på någotvis....de drar liksom ut på det råa och brutala liiiiite för länge medan de brittiska som jag älskar liksom avslutar i tid.

2008-02-02 @ 10:35:37
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Ninni

Jag håller med dig..jag gillar också de engelska och danska bäst!

Men jag kan helt klart se på både Beck och Wallander!

Ja skriv till tv4 och klaga...

2008-02-02 @ 10:53:49
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Borthy

Hejsan! jag började skriva ett svar tilll dig här i förrgår natt men fick avbryta pga arbete. Det jag ville skriva var att jag minsann gilllar våra svensak deckare! Jag är väl som din fru men jag tycker inte de är snygga, bara sympatiska och lite mänskliga.
Sedan det danska! De måste vara värdsledande i filmteknik och skådespelarkonst, man blir ju helt hänförd!
Ang blod. jag klarad det mesta men näsblod, då snurrar det till i min skalle, jag får värsta yrseln :-) Kramen till dig Socrate!

2008-02-02 @ 18:20:47
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0