"Om jag kunde..."

                                                                         image302
Denna fina vers fick jag strax inna jul i ett "God Jul-mail" från skådespelerskan Pia Johansson.
Den tycker jag är väldigt fin och en liten sån där positiv önskesak att ta med på nyåret.
Boken "Tusen skäl att leva" är verkligen att rekommendera om man känner sig lite nere.
Den är fylld av liv och livslust.
                                                 "Om jag kunde
                                                   skulle jag ge
                                                   en jordglob
                                                   till varje barn
                                                   och allra helst
                                                   en lysande sådan,
                                                   i förhoppning om
                                                   att den skall öppna
                                                   varje barns ögon
                                                   och hos dem väcka
                                                   intresse för
                                                   och kärlek till
                                                   alla folk,
                                                   alla raser,
                                                   alla språk,
                                                   och alla religioner!"

                                  Ur "Tusen skäl att leva" av Dom Helder Camara


Kommentarer
Postat av: Tierra

Hej min vän !

Det där låter som en bok för mig... den ska jag kolla upp så snart jag hinner... om inte annat för att jag... trots min oerhört tuffa och manliga personlighet *ler*... gillar tänkvärda ord.

Jasså, du... känner mig nästan som om jag nu kvalat in i Lassie-klubben... jag känner en man som fått ett mail av skådespeleskan Pia Johansson...

Förlåt, kanske inte ska skoja & busa med dig för mycket... men jag kan däremot säga att jag tycket det var skönt att höra att din medicin verkar hjälpa ganska bra.

Sköt om dig och ha en riktigt skön kväll !

Varma hälsningar, din vän Tierra

2008-01-03 @ 15:11:15
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Socrate

Socrate till Tierra: Inga problem att skoja med mej - jag tål det mesta och är ofta pigg på att skoja med andra så...kör på bara. Jo, vi får väl försöka trycka mer vår enorma manlighet och erkänna att det är trevligt med vackra och välformulerade ord. Känner faktiskt en som är en hejare på sånt - han kallas Tierra. Pia J. känner jag inte alls annat än att vi råkat ha mailkontakt ett par-tre gånger, men hon som i vissa sammanhang är urkul är även en mycket varm och trevlig person. Hon är ju även en oerhört duktig "vanlig" skådespelerska. Har du hört henne i "På minuten" så vet du att hon fixar sånt med bravur oxå.
Hoppas nyåret är OK för dej på alla fronter...

Det bästa - önskar vännen Socrate

2008-01-03 @ 17:35:42
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: F

Mycket fin vers! Kan vi dela ut lite jordglobar även till ett antal vuxna som skulle behöva öppna sina ögon?

2008-01-03 @ 19:22:03
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate > "F" :
Tänkte oxå den tanken. SKulle nog vara ännu mer välbehövligt. Inskränkta vuxna finns det gott om...

2008-01-04 @ 08:51:44
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Borthy

Jag blir så glad av att läsa att du och Tierra blivit vänner!

Visst är det så, vänner växer inte på träd och när sådana här möjligheter uppstår i vuxen ålder så måste man ta dem! Bara ni inte glömmer bort lilla mig!

Jo, det där med jordgloben lät väldigt bra...så vill man ju...men...i bland känns det som om folk var lite lyckligare och mer nöjda förr när de inte visste om alla möjligheterna? Fast, det kanske bara är skitsnack...

Det där med nöjd med det man har, jag tror inte jag känner någon som fullt ut bara är tacksam och nöjd...?

Fast om denna jordglob bara öppnar ögonen för kärlek till sin nästa och världen i stort, då vill jag också att alla skall få en.

Just det där med fina verser, citat och ordspråk hjälper väldigt mycket när man känner sig lite nere, det blir liksom sanningar som man kan klamra sig fast vid.
Någon har tidigare upplevt, gått igenom, överlevt och dragit en slutsats och
blivit klokare, det betyder att det finns ett halmstrå!

Hon som fattar sig kort om ingenting har talat till morgonkaffet! :-D
Kram Socrate och ha en fin dag!

2008-01-04 @ 09:13:17
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: britten

Vet du ! den versen brukade jag återkomma till ofta förr men nu har den fallit i glömska.

Tack för den påminnelsen...dom helder camara har sagt sååå mycket fint...

Kram från vännem Britten

2008-01-04 @ 11:45:47
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: amonym

Pia Johansson och Thåström.....jag bara dååååånar!!! Jag är mållös! Suckar av avvund men glädjs åt att jag känner dig (av andra skäl också!)=)

2008-01-04 @ 13:21:35
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate > Britten: Det var faktiskt ett kärt återseende för mej oxå så det var klockrent.
Socrate > Amonym: OK, då - när vi ändå hamnat i "jag mötte Lassie-träsket" ska jag väl slå i spiken riktigt hårt och drämma till med att STAFFAN SCHEJA var hemma hos oss i mitt föräldrahem när jag var så där 10 år. Han hade konsert i Huskvarna, där vi bodde då och efteråt bjöds vickning hemma hos musikdirektören som råkade vara min far. Jag och mina bröder vågade oss fram för en autograf men sen gömde vi oss igen...
SUG PÅ DEN DU !!!
NÄÄ - härmed avslutas kapitlet "Socrate tror att han känner kändisar"!!!

2008-01-04 @ 14:18:07
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Tierra

Hehehe... ger du redan upp ;-) Och jag som eventuellt tänkte "name-droppa" några kändisar jag träffat på nära håll... och skakat hand med...

Fast, har jag nu sagt A... så får jag väl säga B... och nämna kändisar som t.ex. Rutger Hauer (bl.a. i Liftaren), Robert Englund (bl.a. som Freddy Kruger) och sist men inte minst (*fniss*) Anna Book... som höll på att bli släkt !!

Men, men... nu släpper jag väl också ämnet ;-)

Sköt om dig och ha en riktigt skön helg !

Varma hälsningar, Tierra

2008-01-04 @ 15:09:29
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Socrate

Socrate > Tierra: Jaså - låter de så! OK, då drar vi igång igen. Min kusins mosters hembiträde har sett en bild med Martin Timell på NK en gång! BRÄCKER DU DET ???
Nej då....mina bidrag till "jag mötte Lassie..." är helt slut nu så...och jag borde överhuvud taget inte nämnt dem ALLS!

HOPPAS MORGONENS BRA KÄNSLA HÅLLER I SIG...

HA EN FIN HELG önskar vännen Socrate

2008-01-04 @ 16:06:22
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: amonym

Åh det där med Scheja minns jag....det har du nog dryftat vid något fika någon gång. Hade honom på bild på väggen i tonåren, tyckte han var lite snygg=)
Nu vill jag bidra till mötte-Lassie lite: Har lekt ryska-posten med bandyspelaren Ola Fredriksson! Inte illa va!? (tror vi var typ 10 år) alltså för cirka 10 årsen hihi!

2008-01-05 @ 16:02:50
URL: http://amonym.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0