Oerhört viktiga frågor


Lyssnade min vana trogen på radions P4 härom dagen efter lunch - gör det även innan lunch men nu var det programmet efter lunch, närmare bestämt mellan 13 och 15, som heter P4 Extra. Där får lyssnarna ställa frågor om allt mellan himmel & jord och några av frågorna har lydit som följer:

* Var levde tvestjärtarna innan det fanns brevlådor?

* Varför smittar gäspningar?    

* Har giraffer huvudet 4 meter över vattnet när & om de simmar?

* Kan en buktalare prata med tandläkaren medan han lagar tänderna?

* Rapar djur?

* Varför säger man "GOD JUL" men "GLAD PÅSK" ? 

Man märker här tydligt vad som ger svensken huvudbry och vad som är centralt och viktigt i hans tankevärld.
Irakkrisen, den globala uppvärmningen, det globala börsraset, höjningen av momsen på dill, den globala utfiskningen av torsk, kärnkraftens vara eller icke vara samt sådär förtielva andra STORA FRÅGOR kan slänga sig i väggen, när dessa frågor kommer på tal. De överskuggas totalt av ovanstående dilemman.
Är vi nutidsmänniskor ytliga eller? Njae, nu kanske dessa frågor inte känns viktigast för gemene man men medge att de är ganska läckra på det viset att de väcker helsköna bilder - särskilt den med giraffen och den med  buktalaren.

Har du exempel på andra läckra frågor, som kanske inte är helt viktiga för människosläktets överlevnad eller världsfreden, så hör av dej. Jag älskar såna grubblingar i mikrokosmos som ändå kan vara så fascinerande.

                                                / Socrate - fil.lic.grubblare /

Kommentarer
Postat av: britten

men vad roligt det är ett program som jag missat måste genast åtgärda det...låter lite granna som hjärnkontoret..det är ett barnprogram som passar mig..men det är länge sen det gått nu ..

ha en bra dag // britten

ps: kan elefanten hoppa

2008-01-24 @ 10:17:30
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate till Britten:
Njae, en mycket svår fråga som kräver betänketid att besvara. kanske är det en sån som frågeställaren sitter inne med svaret till och i så fall tar jag tacksamt emot det...

En fin dag önskar jag dej oxå //Socrate

2008-01-24 @ 12:09:57
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: F

En annan viktig fråga: finns det någon som kan slicka sig själv på armbågen?

PS Elefanter kan inte hoppa.

2008-01-24 @ 15:25:42
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: britten

Kommer in för att önska dig en trevlig helg redan nu..och elefanter måste ha minst ett ben i marken!

Ha det gott

2008-01-24 @ 16:52:06
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: amonym

Och vilken färg får en smurf om han stryps?
Blev sååå inspirerad av dessa filosofiska och livsviktiga frågor att jag kommer att lägga upp ytterligare sådan på min blogg!!!!
Tack Socrate!!! Saknar dina funderingar i IRL

2008-01-24 @ 21:29:00
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Borthy

Man blir helt enkelt besatt av att fundera på svaren! Fanns tält innan brevlådor? I så fall kan det ha varit där?
Jag försöker buktala med min tandläkare varje gång jag är där... går inte så bra... tror det beror på att jag har så riklig salivproduktion, inte på grund av att jag inte kan buktala!

2008-01-30 @ 01:30:10
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0