DANSAT UT JULEN



Nu är julen utdansad från Sävsjö torg i alla fall. De båda minstingarna och jag var där i går eftermiddag och dansade tillsammans med ca 75 barn och många föräldrar de gamla kära julsångerna och trängdes runt granen.
Dansade är kanske att ta i men vi gick i stilla mak till gitarrkomp runt då det var så trångt att ringen rörde sig som en snigel fram. 
                                         image339
Trevligt var det i alla fall och båda barnen utbrast på vägen dit "men pappa - detta har Du aldrig varit med på innan" och det var nog sant...dvs. jag har varit med men det var nog 2-3 år sen och då skötte mor om dansandet och pappa hejade på tillsammans med en ansenlig mängd andra pappor som av hävd och pinsam genans inte deltar i slika övningar. I går var det pappa som skötte de där pinsamheterna utan att känna minsta pina - brukar inte tveka om det bara gäller, man gör ju allt för barnen och mor har tenta i morgon så hon behövde plugga. Efteråt kom tomten med godispåsar till alla barnen - KAN NÅGON GISSA VARFÖR ALLA EGENTLIGEN VAR DÄR? Ja frågar man mina barn så inte var det dansen i sig, men den var rolig också och visst kunde man väl pina sig igenom den för att få en gottepåse.

Hur kommer det sig att det ska vara så pinsamt att dansa lite med barnen, när folk kan bära sig åt precis hur som helst i andra sammanhang? Okay, då sker det väl allt som oftast under påverkan av vissa drycker men ändå...
Jag sympatiserar med dem som känner lite pina att delta för det kan även jag göra ibland, trots att många tror motsatsen om mej...det har nog med personlighet att göra och INGEN ska känna sig tvingad att göra nåt som den är obekväm med. JU!
                                                                                                        image340
Har man haft barn på dagis i ca 16-17 år i olika omgångar är man ju dock ganska härdad och lite för garvad för att hänga upp sig på att nån skulle kunna få se när man hoppar och gör öronrörelser till "små grodorna" .

Mitt råd till den som brukar tveka och stå bredvid och leka "panelhöna" är :
GE DIG HÄN OCH BJU PÅ DIG SJÄLV SÅ FÖRSVINNER BLYGSELN!   En som vatt med har talat.


Kommentarer
Postat av: Borthy

Hejsan!
Min första tanke är att du har varit ute och smyg-motionerat med dansen!
Jag tillhör det oblyga fåniga skaran som käckt tar barnen i handen och sjunger högre än lekledaren....till mina barns stora bestörtning!
Man vill ju liksom ge sina barn lite minnen för livet ;-)
Bra du tog steget in i ringen! Kram

2008-01-15 @ 09:16:40
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Socrate

Jo visst, Borthy, var det lite smygmotion men av den mera sävliga typen...där ordet motion är oerhört starkt...Att Du Borthy är oblyg och käck i dansen beror på att DU ÄR QUINNA! Jag gjorde en mycket ovetenskaplig undersökning i söndax och kom till slutsatsen att andelen pappor - alltså män - i samlingen var ca 3% dvs. jag och kanske 4 till...
Mammor har en naturlig känsla för sånt medan pappor hellre drar till skogs och nedlägger en mammut och asar hem till familjens middag...serdu!
...eller går ut och kapar nåt med vinkelslipen.
DOCK - OBLYGA PAPPOR EXISTERAR OXÅ men är få...
Hoppas barnen minns min heroiska insats nästa år...

//Socrate

2008-01-15 @ 10:15:42
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: amonym

Härligt jobbat Socrate! Det där med dans fick man i alla fall fullkomligt utrett på idrottsgalan igår. Johan Rehborg förklarade nämligen att män dansar bara av en anledning.....för att få SEX och då kanske dansa ut julen med barnen inte var rätt ställe....eller? Varför kvinnor dansade fick jag dock ingen kläm på....men de gick hellre hem och utförde ovanstående (SEX)an lat sina man fortsatta dansa....och just nu ballade mitt tangentbord ur sa det blir inga utav bokstaverna som star till hoger....sorry.....

2008-01-15 @ 10:50:49
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate till Amonym: Såg faktiskt HELA galan i går - brukar sällan orka mer än lite utvalda delar.
Peter Settman var klockren som konferencier - förutom det där med systrarna Kallur som jag tyckte kändes plumpt. Eftersom jag redan givit mej in på ämnet "män känner sig pinsamma" kan jag våga mej på att säga att jag inte var helt bekväm när Johan Rehborg låtsades va tjej och utförde den där sensuella dansen...kan inte förklara för det var väl inte så märkvärdigt men i vissa situationer är det pinigt...var han för kvinnolik eller är jag homofob eller vad är det som händer egentligen? Så länge han dansade "som en man" var det OK men sen...
Att quinnor hellre går hem och har sex med - än står ut med sin man's krumbukter på dansgolvet är nog en ren självbevarelsedrift...har fått för mig att quinnor skäms oftare för sina män än tvärtom...

Socrate har talat(...och vinden stod stilla...)

2008-01-15 @ 11:33:51
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: britten

jag tänker när jag läser ditt inlägg angående pinsamt eller inte att när jag jobbad med förståndshandikappade älskade jag att dansa tillsammans med dom. vi åkte till mälarsalen och jag som inte i vanliga fall är speciellt dansant släppte loss som aldrig förr och dansade av hjärtats lust. Men sen när jag går til vanliga dansställen känner jag mig bara obekväm och pinsam !!!?? kan även ibland känna mig pinsam att dans med barn..märkligt egentligen..

2008-01-15 @ 14:52:31
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: F

Jag blir så NYFIKEN. Jag har missat Idrottsgalan, som tydligen var väldigt sevärd.
Men grattis till ditt rekord i besöksstatistiken! Vad kul, hoppas det håller i sig!
PS Jag är alltid generad och obekväm när man ska dansa ut julen. Tänker absolut inte på sex då:)

2008-01-15 @ 19:40:14
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: amonym

Delar helt dina känslor för herr Rehborgs qvinnodans.... lite FÖR mycket.....hua=/ Funderar på om jag skäms för min man....tror nog inte .....tror
dessutom att han oftare skäms för mig.... eftersom min stora trut ofta glappar....hehe! Får kolla upp det med honom någon gång...

2008-01-15 @ 21:09:41
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

Trodde faktiskt inte att svaren skulle bli av den sorten...hade mer trott att de skulle bli mera åt "VAFALLS - VAFFÖR PINSAMT? - INGET PINSAMT ALLSMED RINGDANS VARE SIG KVINNS ELLER MANS", så det känns faktiskt lite som en bekräftelse av min egen ruelse inför fenomenet...
Om någon man ni läser detta - "Tierra" eller "Konrad" som brukar kommentera eller nån annan - skulle jag vara tacksam för er syn på saken bara för objektivitetens skull.

// SOCRATE

2008-01-16 @ 10:22:22
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0