Tjänat nån tusenlapp idag...eller kanske sparat...

Har en tid på bilverksta'n på torsdag för byte av bromsklotsar på stora bilen. Den ska besiktas på fredag och när jag kollade för en tid sedan upptäckte jag att klotsarna var i tunnaste laget . Idag blev det dock "Nää, de var la själva ... om jag ska betala för det jag kan göra själv!!" Eftersom undertecknad aldrig vet om han är frisk nog för att över huvud taget göra något vettigt produktivt beställdes det tid hos verksta'n men JIPPIEA!!! Idag blev det ingen improduktiv (nytt ord igen?) dag - idag blev det en produktiv dag. Började med att koppla in elementet i garaget så att det var dräglig temperatur där för bilmek (fick stänga av det efter en stund när jag jobbat mig varm).
image118     Fick sticka till kompisen Stefan för att låna en insexnyckel 3/8" för att kunna lossa oken. Jag hade glömt att det var den dimensionen sedan sist och trodde att jag hade skaffat rätt storlek (9&10mm) sen dess, men tji vad jag bedrog mej. Tusen tack, Stefan, för hjälpen för andra gången! På måndag köper jag en egen nyckel eller säljer bilen. Nåväl, nog känner man sig ganska nöjd när man lyckats göra något som sparar en hygglig summa pengar, (trots att bilmekanikerns familj får sitta där utan smör & bröd på bordet, då en förrädare tagit jobbet från far i huset).
                                    image119  
Nu är det nog inte så farligt som min skräckvision ovan - varken tiden eller kunskapen räcker till för att fixa allt på bilen, så "familjen bilmek" har nog ingen orsak till oro (jag har säkert lagt 10000:- på reparationer senaste året, så...) Jag har hur som helst orsak till glädje, då jag är en man av "limited means" och idag lyckats tjäna en hacka - eller kanske rättare sagt - sparat en hacka.  På fredag blir det besiktning och det utan att behöva lämna in bilen för reparation innan. Vad som sen väntar på andra sidan besiktningen står dock skrivet i stjärnorna. ..

                                                / helnöjde Socrate /

PS. . . och rotmos med fläsklägg till middag - kan det bli en bättre dag, tro?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0