Petimätern har ordet igen

Sammansatta ord skrivs numera allt oftare som två ord. T.ex. ordet "månadsinkomst" blir "månads inkomst" eller "salladsskål" blir "sallads skål" . Menas alltså att "månaden har en inkomst"  och att "Salladen äger en skål" ?
Kan inte hjälpa att jag hänger upp mig på sådant när det mer eller mindre börjar likna en epidemi att knipsa av orden på mitten, helt utan anledning som t ex avstavning vid radbyte! Nej, mitt på raden knipsar man för fullt!  Petimätern Socrate får aldrig vila när sådan styggelse får springa lös. Dock är detta ingalunda något stort hjärnspöke för undertecknad men man kan ju alltid vädra sina tankar och se om man är ensam om dem eller ej. Syn punkter emot tages tack samt nedan i länken "kommentarer". 
Betittade en piratkopierad film ihop med sonen härom aftonen. Själva filmen var OK ("Shooter" med Mark Wahlberg, ni vet "MarkyMark" i "New Kids on the Block") men det var nog sista gången för så mycket stavfel, meningsbyggnadsfel och direkt slakt av det svenska språket som förekom på varenda textremsa så satt man ju och letade fel i stället för att kolla in själva filmen. 
                               image100  " ΥÑØÊÎ∂ΖΨõ "  säger Clintan på japanska.
Kan inte fatta att så många laddar ner piratkopior, när de är så illa textade. Man mister ju halva behållningen av filmupplevelsen. Som att se Clintan dubbad till japanska!!! JU!
Och nu ska Socrate gå ut och skaffa sej ett liv eftersom han måtte sakna det så "Petimätrig" som han är. TACK FÖR ORDET!

Kommentarer
Postat av: Borthy

Jag tror så här...med reservation för mina stavfel, syftningsfel, avstavningsfel och så vidare...(hoppas jag har en stående förlåtelse för alltid angående detta så vi kan kommunicera även när det är lite brottom?)

Jo, jag tror så här....
I t ex bloggen och mail, ja i det skrivna över huvudet taget så fins det en stress, ett inslag av jäkt och allt går fortare och fortare....
Ögat och hjärnan läser inte bokstav för bokstav utan man slänger bara en snabb blick på hela ordet och då gäller det att det inte är för långt för då greppar vi inte.
Jag tror det därför allt mer blir avstavningar av den anledningen.
Jag har kommit på mig själv med att sätta bindesträck i ord för att på så sätt göra det mer snabbläst. Sallads-skål!

2007-10-11 @ 09:02:14
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Socrate

>>Borthy: Givetvis lever vi i en fri värld och jag ska absolut inte kasta sten på andra över deras sätt att skriva för jag slarvar också ofta. Detta med att skriva t.ex. "stämpel klocka" som två ord har jag uppmärksammat på senare tid, kanske senaste året och det kan ju mycket väl bero på bloggande, SMS'ande och annat som sker snabbt och utan krav på korrekt svenska. Jag tycker dock att man i TV-text, i tidningsartiklar mm, kan ställa lite större krav på rätt ordbehandling. ju!

2007-10-11 @ 12:04:17
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Vilhelm

Tror du jag fattar någon ting eller? ;)

2007-10-11 @ 16:43:45
URL: http://fransvilhelm.blogspot.com
Postat av: amonym

Socrate får mig alltid att led från höra till öra! Vet du att det finns föreningar mot särskrivning av ord. Tror till och med att det på Facebook finns en "klubb" att vara med i. Min man och du kan definitivt bilda förening - han är stark motståndare till sär skrivning! Och jag, jag gör så gött jag kan å i bland blir det hel tokigt hihi!

2007-10-12 @ 09:31:26
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

>>Amonym: Är det "SÄR SKRIVNING" det heter??!! Jag visste faktiskt inte det. Nu gör jag det men är fort farande lite putt på feno menet. Dock är det inte alls riktigt HELA VÄRLDEN för mej (...men 3/4-dels...) Herr Amonym och jag ska snarast konsti tuera oss i fören ingen.

2007-10-12 @ 13:10:27
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0