Tänk vad mina föräldrar hade det lätt

Tillbaka på bloggen efter några dagars "bloggartidsbrist". Har dock samlat på mej lite som måste ut så håll i hatten.
Här följder en liten och kanske inte alltid helt sanningsenlig exposé av vad de slapp att ta itu med, mina föräldrar, där en del kanske förefaller tveksammt beträffande "onödighet", men ändå:

*Inget internet som krångade, ingen dator eller skärm eller skrivare eller router eller nätverk som krånglade (så pappa behövde inte, som i mitt fall trots ringa kunskap om slik apparatur, "leka" IT-expert pga familjens obändiga tro på hans enorma kunskap på alla existerande områden) , inga kombinerade DVD&surroundanläggningar som krånglade, ingen superduperavancerat datoriserad bil (men nån sån har inte jag så det problemet är i.o.f. sig inte aktuellt för mej heller) som krånglade, ingen mobiltelefon som krånglade eller bara inte hade täckning, ingen digitalkamera som hade batterislut. Ingen videokamera med pajad zoom.
*När familjen skulle ut och åka bil behövde man inte ha bälte eller krångla med bilbarnstolar och jag satt ofta, när mormor eller någon annan var med, på en kudde mellan framsätena - helt lagligt.
*Inte "behöva" följa med och skjutsa till olika idrottsevenemang och träningar, för det var inte alls så vanligt att "päronen" gjorde på den tiden eller ens komma och kolla när man stolt sprang in på plan som en av de elva i IFK Husqvarna's juniorlag. (Detta att "behöva följa med" har dock i alla tider varit ett sant nöje för mej, både avseende det egna barnet och dess kompisar och det sociala med de andra föräldrarna)  
*Inte behöva fundera över vilket uppvärmningssystem som är bäst för ekonomin och miljön, för det fanns bara olja eller ved att välja på. Oljan kostade kanske ca 500:-  kubiken då (en ökning till idag med 2000% alltså)
*Inte fundera över vilket elbolag som är billigast eller vilken telefonoperatör som har lägst minuttaxa eller vad man ska placera sina pensionspengar i för sorts sparform...Ej heller - TROTS MEDLEMSKAP I NIX REKLAM - bli bombarderade med telefonsamtal från diverse försäkringsbolag som försäkrar att de har den allra billigaste premien med allra bästa villkoren på marknaden.
*Inte känna kraven eller önskemålen om alla spejsade prylar som barn idag "inte kan leva utan" (eller rättare sagt "måste bada i"). Min 5-åriga dotter har fler CD-skivor än jag hade LP & EP-skivor när jag var 15 år. GameBoy, PlayStation, egen mobiltelefon strax efter födseln, egen digitalkamera, CD-spelare, Mp3-spelare, egen TV, helst egen både stationär och bärbar DVD, hundratals både köpta&brända DVD-filmer - och då är inte de 174 otidsenliga men helt användbara videofilmerna inräknade, märkeskläder an masse OCH FEMTIELVA ANDRA LIVSVIKTIGA SAKER JAG INTE ORKAR RÄKNA UPP HÄR...

MEN!!! Min pappa och mamma gav mej och brorsorna enormt mycket kärlek och omsorg & vi led ICKE brist på något som vi verkligen behövde! Vi fick uppleva fantastiska husvagns & stugsemestrar i allsköns läckra miljöer både i Sverige, Norge och Danmark. Vi behövde aldrig gå hungriga till sängs eller gå i trasiga kläder. Vi fick hjälp med läxorna när så behövdes. Vi känner en enorm tacksamhet för att ha fått växa upp under så trygga och kärleksfulla förhållanden och under en något mindre turbulent tid i samhället. Visst hände det både mord och svåra olyckor under vår barndom, men inte blev någon utsatt för våld av så löjliga orsaker som idag  - dvs. ingen orsak alls. När vi var små hade vi t.o.m. hembiträde som skötte om hemmet och oss. Vilken lyx!
Och alltsammans förevigades med en 8-mm filmkamera, där filmen - som ibland i.o.f.sig brann upp, men kunde spelas baklänges till allas stora glädje!   Vilket nöje det var vid alla släktsammankomster, när pappa plockade fram projektorn, duken och alla filmrullarna och vi betittade kultförklarade klassiker som "bröderna springer upp för berget framlänges och baklänges ned igen" (detta var föregångaren till "Engelsmannen som gick upp för en kulle men ned för ett berg"), "bröderna springer runt bilen (blå Ford Taunus 1961) femtielva varv på båda hållen" och "pappa sitter på brunnslocket på landet medan mamma filmar". De två sistnämnda har dock inte gjorts några remakes av. 
JO - NOG HADE MINA FÖRÄLDRAR DET HISKELIGT LÄTT MEN TUSEN TACK MAMMA & PAPPA!

                                                  / trots allt nöjde&tacksamme Socrate /

Kommentarer
Postat av: Borthy

Jag hade också en jättefin uppväxt tack vare mina alldeles vanliga och fina föräldrar!
Det är konstigt, på ett sätt vill man ha alla de här grejjerna du räknat upp och man har skaffat sig behov men oj vad det gick bra utan också!
Varför finns det telefonkiosker kvar? Vem använder dem? Tror inte ens man kan betala med mynt längre?
Det måste ändå varit en mer harmonisk värd förr....eller? ja, vem vet?
Du och jag hade aldig träffats i Cyberspace utan internet så lite bra är ändå tekniken! kram mitt i natten.

2007-11-05 @ 00:52:34
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate till Borthy: Man har haft enorm tur som valde såna föräldrar som man valde - eller ???
Lyckligt lottade är ordet.

2007-11-05 @ 11:24:36
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Tierra

Hej min vän !

Tack för dina ord... jag håller med dig om att även kontakter, om än anonyma, kan innebära mycket... oftast mest positivt dessutom. Det ger så oerhört mycket att läsa andra bloggar och man inser snabbt att man absolut inte är ensam i allt som händer och sker.

Hoppas du får en bra start på veckan !

Varma och tacksamma hälsningar, Tierra

2007-11-05 @ 11:54:33
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Borthy till Socrate och Tierra!

Blir väldigt glad att ni 2 hittat varandra! Kram

2007-11-05 @ 16:34:54
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0