VAD STYR VÅR MUSIKSMAK?

Per Gessle's musik har jag aldrig gillat men om Tomas Ledin skrivit samma låtar hade de säkert "fallit mej på tungan" (eller på "örat" kanske passar bättre) - hur kommer det sig?  Måste väl bl a. vara något med rösten som tilltalar vissa men inte andra? Jag vet med säkerhet att raspiga, skrovliga och inte alls vad man kallar "rena" röster alltid går hem hos mej. Tom Waits, Van Morrison och Michael McDonald tillhör favoriterna. Ingen skugga över Per Gessle dock, han måste ju vara jätteduktig att skriva sköna låtar eftersom hans skivor alltid blir succéer och veritabla storsäljare. Hans musik har ju gjort honom till mångmiljonär, så framgångsrik är han - ingen tvekan om det (...och detta trots taskiga betyg i gymnasiet enligt honom själv...)
Varför har jag då svårt för Gessles musik när jag alltid gillat Ledins? Det skulle vara häftigt att få en förklaring till varför man gillar den musik som man gillar. Vad styr att mina söner formligen slukar allt som RedHotChiliPeppers gör, medan jag aldrig - förutom något undantag -  fastnat för något av deras alster?  Min pappa är operaälskare men inte jag. Varför gillade brorsan Europe när jag hellre lyssnade på EarthWind&Fire? Varför? En frågeställning som jag säkert delar med många?
Jag tycker själv att jag är en allätare med favoriter inom de flesta musikinriktningarna (förutom punk), men att lyssna till vad som helst och därtill njuta av det, är för mej inte möjligt ...och det gäller nog de flesta.

Kan du förklara detta - hör av dej!

                                      / frågvise Socrate /

Kommentarer
Postat av: Ulla K

Jag skulle tro att det beror på mognad he he.
Jag själv gillade (gillar) U2, brodern min Dire Straites.
Gissa om jag fick stryk om jag slängde dän hans skivor för att spela Irländskt.
Under min ungdom så tvingade han mig med att lyssna på denna tråkgrupp så till slut kunde jag erkänna att visst deras 4 första plattor var helt ok.
Men U2 var en helt annan grejj,
Det bara small vilken grupp!! kom ihåg att jag lånade U2 War av mr Waza rusade hem o lyssnade som en tok .
Tror att det finns olika musikfaser i livet,musik som man skydde som pesten när man var 15 kommer man på senare i livet att det är kanon.
Själv hade jag en Deep Purple fas i mitt musik liv för 3-4 år sedan!!
Kommer på mängder av grupper (plattor) som man förkastat o lagt på hyllan som numera är helt kanon.
Bob Dylan (Slow train comming)
Toto (Isolation)
Whitesnake (Live in the heart of the city)
Ingmar Johansson (Med ljusets hastighet)
osv .
En intressant tanke är om RedHotChiliPeppers funnits med sin musik 1971 vad hade hänt?
Vad hade folk sagt,personligen så tror jag att dom hade tynat bort efter någon skiva.
Allt har sin tid det beror på var man själv står i tiden!
Tungt värre.
Det var nog inget svara Anders men det var alltid ngt.

2007-06-12 @ 21:20:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0