Hänga upp skjortan i hank mitt på ryggen ...

                    image245       image243       image244      
Hörde på radion att man talade om varför det sitter en "hälla" på ryggen av vissa skjortor. En "hälla" är - för den som inte vet det - en liten upphängningsögla - eller hank - som man hänger upp ett plagg i. På snickarbrallor finns det en ögla vid höften som kallas "hammarhank". Vad den ska vara till behöver väl inte förklaras. En hälla kan även vara de små strängarna som håller bältet på plats längst upp på brallor. Så var det med det. Nu till kläddilemmat jag hörde avhandlas på radion och som löd "VARFÖR SITTER DET EN HÄLLA I NEDERKANTEN PÅ OKET PÅ RYGGEN PÅ VISSA SKJORTOR?". En mycket berättigad fråga tycker jag.
Den som skulle besvara frågan och stilla hela svenska folkets nyfikenhet var en dam som hade stor kunskap i ämnet "kläders uppbyggnad och konstruktion med tonvikt på upphängningsanordningens placering". Hon förklarade helt sonika att den där hällan inte skulle vara till något annat än att hänga upp skjortan i. Märkligt tycker jag. Varför då? Jo, för om jag spontant skulle välja en plats att placera en hälla på, på en skjorta hade placeringen 15 cm ned på ryggen, kommit långt ner i "listan för realistisk hällplacering på skjortor och dylika plagg" . Att hänga upp plagget en bit ner på ryggen upplever jag som en "icke klädvårdande handling". Man ska vara rädd om sina kläder och försöka hänga upp dem så de inte skrynklas till eller viks ihop på tvären o dyl. Har Du nånsin sett en jacka med hällan placerad mitt på ryggen? Bara för att jag frågar, så har du väl det.

Okay - jorden kommer att snurra oändligt många varv och människan begå ofattbart många dumheter och även en hel ocean med meningsfulla, värdefulla och vackra handlingar innan man kan säga att "det där med hällan på skjortryggen är vår tids största olösta problem", så "I rest my case" och grubblar över mer viktiga spörsmål som mänskligheten fajtas med, t.ex. "hur många loppor får det rum i en normalstor hiss?" eller "hur länge måste det vara släckt i en kolkällare innan det är kolsvart där"? Sådana frågor anser jag borde ventileras och belysas mer i våra medier än "var på ett plagg en upphängningsanordning ska placeras för maximalt utfall av hängningsfunktion i relation till skrynkelfaktorn".  SOCRATES LAG NR 7: SKJORTOR HÄNGES ALLTID PÅ GALGE.

Kommentarer
Postat av: amonym

Åh vad synd att jag inte fikar med er! Detta hade ju varit ett utmärkt ämne för diskussion=) Som man har undrat i alla sina dar. Kan det vara så att hällan bara är en roligt detalj totalt utan funktion.....?

2007-12-07 @ 12:24:43
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate > amonym: Kan det verkligen vara så?
Ja det är ju inte första gången i så fall...
Nu hörde ju jag den där klädexpertsdamen förklara att det var en "hängare" men det verkar ju knäppt (åtminstone enligt lilla mej, Socrate!)

2007-12-07 @ 12:59:38
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: britten

ja jag försöker uppfostra min make i det faktumet att skjortan ska hängas på en galge. Kan berätta att uppfostringen inte går så bra.

roligt inlägg.

Åker hem i morgon !

2007-12-07 @ 14:53:45
URL: http://pyrobritt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0