Den vilda jakten på bikarbonaten (inkl. liten gratis kemilektion)

                                          image234
När jag var på hemväg från jobbet idag meddelade frugan att jag skulle köra till ICA för att köpa bikarbonat till pepparkaksdegen. Gjorde så också. Letade och letade men fann inte den eftersökta kryddan. For vidare till Konsum, där svaret blev "slut men vi får ny i morgon". Detta besked var inte det jag ville ha, då degen redan var under produktion därhemma. Så färden fortsatte hem till mamma, alltså farmor, för att kolla om hon möjligen kunde ha en påse bikarbonat - hon brukar alltid ha alla i världen existerande ingredienser, kryddor, mjöler & tillsatser, samt alla andra för matlagning helt oumbärliga produkter. Nu var hon inte hemma men pappa letade och bläddrade sig genom hela kartoteket med kryddpåsar utan att finna det jag sökte.  Då kom jag på att staden ju har en Netto-butik och for dit. Ingen bikarbonat så långt ögat nådde. Hade möjligen svärmor en påse av det kryddiga guldet? Nej inte hon heller.  (...men det "kryddiga guldet - är inte det SAFFRAN?...)    Nåväl och whatever...

Nu slog det mig att "var finner man allt i matväg" om inte ICA eller Konsum har det? Jovisst, på bensinmacken! Bensinmacken förresten! What a joke! Bensin är ju det minsta de lever på - "DIVERSEBODEN" vore mer passande för en sådan inrättning...men TACK O LOV att de finns - var skulle jag annars hittat det jag sökte?
Åkte till stan's OKQ8-mack och DE RÄDDADE LIVET PÅ PEPPARKAKSDEGEN. Hur hade det annars gått med den nästan färdiga degen, om vi inte fått tag på bikarbonat?  Pepparkakor utan bikarbonat i degen är ju totalt i avsaknad av bikarbonat - vilket ju säkert inte alls är bra, vad vet jag - men att den har med jäsningen* att göra är ju solklart -och att den är bra om man har halsbränna och inte har någon Samarin hemma. En tesked bikarbonat, som ju som bekant är basiskt, neutraliserar den sura magsyran (=saltsyran) så att man blir av med brännan.)
                image235 image236 image237

/ Pepparkakssugne Socrate - som dock får vänta nån dag
tills själva baket går av stapeln...vad gör väl det... ALLA GILLAR JU MAMMAS BAK /

*Bikarbonat är ett kemiskt jäsmedel (natriumvätekarbonat NaHCO3) och ingår som viktig ingrediens i bakpulver. När bikarbonatet reagerar med en syra frigörs koldioxid vilket gör att det jäser. Framställs syntetiskt ur ur koksalt och koldioxid.
                                  

Kommentarer
Postat av: amonym

aaaahhhh vilket trauma du avstyrde där! Tack o lov för bensinmacken - vad gjorde man utan dem.....??? Vågar inte ens tänka tanken=)
Ät inte för många p-kakor nu! Du är ju redan väldigt snäll=)

2007-12-04 @ 15:31:37
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate > amonym: Där fick du allt till det: "Vågar inte ens tänka TANKEN". Du vet, tanken! På bilen. bensinTANKEN alltså. Och så skriver Du TANKEN i samband med att jag skriver MACKEN. Ä de häftigt eller?
2 människor - en tanke alltså!!!
Jag är mållös av häpnad.

2007-12-04 @ 21:59:26
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Borthy

Men hur kom det sig att det var slut överallt? Har det blivit nya inne-drogen på er ort att snorta det eller? Bikarbonatintox....jag bara smakar på ordet....
Jag har hört att ungdomen börjat intoxikera sig på muskot men bikarbonat????
Tur macken hade, dem kan man lita på!
Det skulle inte göra något om fler tycker att mina barns mors bak är bäst! Kram

2007-12-05 @ 06:23:11
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: konrad

Det finns en alternativ användning för bikarbonat. Ganska ofta ser jag mina skor med ett vitt lager i botten. Det är min fru som preparerat skorna för bikarbonaten neutraliserar en viss fot transpiration som uppstår av för intensivt användande av samma skor...

2007-12-05 @ 20:49:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0