161000 släktingar

Jag är med i världens största släkt. Ja, den allra, allra största är vi väl alla med i, nämligen människosläktet som enligt många härstammar från Adam&Eva. Men den där släkten jag tillhör heter LÅNGARYDSSLÄKTEN och är världens största framforskade släkt med senaste - härom veckan - noteringen 161000 medlemmar. Lite häftigt är det utan att man för den skull känner alla i "släkten". Och inte går man och är kaxig över detta faktum, för det finns säkert flera ännu större släkter, men detta är den nu största framforskade.  
Klicka på bilden... image299 
Långarydssläkten härstammar från en ort i Halland som heter just Långaryd och varifrån min mamma närstintill kommer. Hon är född och uppväxt ca en mil därifrån. Stamfadern som släkten har sitt frö ifrån hette Anders Jönsson och levde 1662-1716. Hans fru Ingrid Nilsdotter föddes 1676 och avled 1753. Deras ättlingar i många led finns spridda över hela jordklotet och i senaste utgåvan på 4 band, med släktens alla medlemmar omnämnda med namn, yrke, bostadsort och "ankod" . Vet inte om det kallas så, men det är en bokstavskod med stora och små bokstäver, som visar hur man härstammar från släktens första person, Knepigt värre när man inte satt sig in i systemet så väl ännu. Måste ta tag i detta nån gång. Det kan hur som helst se ut så här : CAA Aa, vilket betyder sonsons sonsons dotter till stamfadern.
"Vi" har även två rekord i Guinnessrekordbok, dels som "världens största kartlagda släkt" och dels för "världens största släktmöte", som hölls i och kring Långaryds kyrka 1991 och hade ca 2500 deltagare.

Kända personer som även finns i släkten är bl a. Tåström, Magnus "Barbados" Carlsson, Titiyo, Johan Mjällby, "Chippen" och Glenn Hysén, bara för att nämna några i raden. Nu är ju förhållandet sådant att jag vet vem de är men de vet ALLS ICKE vem jag är...

DOCK - en gång för kanske 12-13 år sedan i Ystad, råkade jag stå bakom en man i bankomatkön. Han gjorde sitt bankärende och tappade sedan bankkort på marken, varpå jag - lilla jag - tog upp det och lämnade det till honom.

Han tackade så mycket och försvann bort i fjärran ("...och aldrig korsades deras vägar igen...") .
DET VAR TÅSTRÖM!  MIN SLÄKTING! 


Kommentarer
Postat av: britten

vilket roligt inlägg och vet du ? du och jag är faktiskt släkt...kram på dig broder

2007-12-29 @ 16:34:00
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: amonym

va coolt! Jag är impregnerad! Visste väl att det var något speciellt med dig! Hållt i Tåströms bankkort! Å tänk att jag fått fika med dig!!!!

2007-12-29 @ 17:40:21
Postat av: konrad

Imponerande, Hade du varit "mindre ung" och solo kunde detta varit en bra öppnings replik i baren. "Är vi släkt?"

Har en släktgren kartlagt till en köpman i Åbo 1760 som var gift med en Eeva Kristiina Wikbergillä.

Håller på och försöker spåra andra grenar i släktträdet innan alla äldre släktingar försvinner.

I slutänden härstammar vi från några få individer 30.000 år tillbaka. Så vi är nog alla släkt..

2007-12-29 @ 21:57:40
Postat av: Socrate

Socrate till Britten: Måste kolla i böckerna om jag kan finna dej där. Häftigt sammanträffande!

OCH : Ja, Konrad, vi satt nog alla på samma gren en gång och dinglade med benen och tänkte "Nä nu hoppar jag ner och sticker nån annanstans" och så spreds vi för vinden i alla väderstreck och nu börjar trådarna knytas samman igen...

2007-12-29 @ 22:08:44
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Borthy

Coolt! Vad kan man annat säga! Själv är jag släkt med Helena Bergström och vi gråter lika bra och är lika sexiga...typ..men hon vet inte om mej heller!
Jag tror det är så att min morfar och hennes morfar var kusiner! Riktigt toknära band alltså!
Man blir lite nyfiken på ditt band med barbados Magnus? Kram

2007-12-30 @ 05:36:27
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: britten

Vill önska dig min bloggvän en alldelns underbar nyårsafton och ett gott nytt år.

2007-12-30 @ 21:45:38
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Vilhelm

Jo, du är ju otroligt lik "Barbados-Magnus"! I alla fall till gångstilen sett.. ;)Sen är ditt "bolltrolleri" lika fantastiska som "Chippens". Slutligen, stavas inte Thåström med h?

2007-12-31 @ 02:12:22
URL: http://fransvilhelm.blogspot.com
Postat av: Socrate

Socrate till Fransvilhelm:
Käre son. Klart "Tåström" heter "THÅSTRÖM" !
Hur kunde jag skriva så fel om en släkting??? Borde väl kunna stava till sina egna 161000 släktingars namn???
Har Barbados-Magnus oxå gångstilen "tio-i-två" ?
Slutligen - att bli jämförd med Chippen vad gäller bollsinne är för mig en ära utöver det vanliga...och skönt att sanningen får komma fram.

TACK KÄRE SON!

// pappa Socrate

2007-12-31 @ 03:07:08
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0