SLUT PÅ LUGNET...*

                
  
Så här ser de ut, 8-åringens nya trumset, som han längtat efter länge, länge.
Oj vad det går att låta mycket med såna! Och långt, högt, brett och länge oxå!
Vi har inga grannar längre - ALLA HAR FLYTTAT!
Närå- de är mycket tåliga - grannarna alltså, vad trummorna tål, får tiden utvisa...
 - grannarna bor ju granne med oss, så de äro alla garvade vid det här laget!
 

Slagverken är strategiskt placerade under loftsängen och stjäl därmed ingen "direkt plats".
Bullrar gör de förvisso men *inte mer eller oftare än att "vi gamle" står ut, trots att vi bor i ett av vår stads mest lyhörda hus...
Tonårsbrorsan tycker det är extra kul att gå in i 8-åringens rum och väcka honom och syrran som "samsover" i sonens 1.90m höga säng, mycket abrupt med ett trumsolo, som alltså sker en meter under småsyskonens huvuden...
Såna övningar skulle få hjärtat att stanna på alla över 20, tro mig. Nu är ju sonen och hans lillasyster  ännu bara 8, resp. 6, så de väcks inte av vad som helst...jordskalv, åska och blixtnedslag gören er icke besvär!
                                        
I bakgrunden på väggen syns  frugans storverk från härom året.
En hel fondvägg med bara Kalle Anka-serier. Jodå, hon fick ta över ett 25-tal tidningar av tonåringarnas absoluta favoritserie Kalle Anka och rev ur, passade in, limmade, rev ur, passade in och limmade igen.
Efter några dagars slit var väggen klar. För att få sidorna att sitta utan att hörnen lossnade, rollades hela väggen en andra gång med tapetklister. Helbra blev det. Dilemmat är att man våndas lite när man vill sätta  minsta knappnål på den väggen - man vill ju inte förstöra det vackra motivet, efter fruns stora arbetsinsats.

En fantomtrummis var Buddy Rich, eller "Trumslagarundret" som han kallades. Gene Krupa var en annan av de verkligt stora inom sin genre - han spelade på sina trummor men även ofta på allt han hade framför eller bakom sig. Han och Buddy Rich spelade ofta tillsammans och hade s.k. "drum battles" .  En annan gigant på området är Dave Weckl, som tillsammans med de sanslösa slagverkarna Steve Gadd & Vinnie Collaiuta spelar skjortan av alla andra i filmsnutten du finner på denna länk:  "The Dave Weckl, Steve Gadd & Vinnie Collaiuta drum session" 

...å andra sidan behöver man ju inte några trummor alls för att få igång ett riktigt sväng och tunggung - kolla själv på denna filmsnutt, hämtad från You Tube (eller "DuTuben", som den oxå kallas)

 Och med detta roliga inslag säger vännen Socrate tack & bock. 

Kommentarer
Postat av: amonym

haha man blir ju sällan ledsen av mr Bean=)

Han är för söt=)

2008-09-01 @ 17:02:22
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Vad tycker du om blogg.se´s nya inloggningssida? Jag trodde att jag kom fel först, när jag surfade in på den. Jag tycker om den, men den är lite plottrig på grund av allt, som finns med på den. Något jag saknar senaste inläggen-listan.

2008-09-01 @ 18:12:31
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Ninni

Nu är jag nästan glad att jag inte bor granne med dig!!



Förstår att sonen är överlycklig...det där med serier hade jag och sonen tänkt att göra när vi bodde i huset.

Men det blev en stor väggmålning i stället...den är nog borta nu.

Lite sorgligt att tänka på sonen la ner så mycket tid på den.



Ha det bra..kram



2008-09-02 @ 19:50:00
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Socrate

Socrate till Junitjej: Ja, men jag får upp båda inloggningssidorna lite varierat...vet inte varför...

2008-09-02 @ 21:15:45
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Socrate

Socrate till Ninni, angående din kommentar om "den saknade väggen" :

Jo, visst kan man sakna sånt man lagt ner både tid, möda och kärlek i. Jag byggde en ganska pampig altan för sådär 20 år sen på det huset vi bodde i då och sen sålde vi huset bara några månader senare. Varje gång jag passerar det - sådär 2-3 ggr/veckan - känns det lite extra i hjärtat...man skulle kunna ta med sig såna saker när man flyttar.

Vår äldste son flyttade hemifrån i går, så nu känns det lite märkligt för frugan och mej, (vi har ju dock tre kvar här hemma)...och han bor bara 2.5 mil bort så...



sentimentale vännen Socrate





2008-09-03 @ 09:30:39
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Tierra

Hej min vän !!



Den där väggen, med serier... den var vekligen häftigt! En mycket smart idé även om det tydligen var lite krångligt... tänkte på det när jag i helgen sålde en massa gamla Kalle Anka m.m. på loppisen...



Trummorna... ja, det LÅTER som en spännande utmaning både för er och grannarna... men ni har ju flera musiker i familjen om jag minns rätt :-)



Sköt om dig min vän och ha en fortsatt bra vecka !



Varma hälsningar, Tierra

2008-09-03 @ 10:54:50
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: vonnaponna

Alltså min son har ett trumset til salu. Ifall den äldre sonen vill ha ett eget och ifall ni inte kan få nog av barnens spelglädje...

Det är i modellen större.



2008-09-03 @ 13:03:57
Postat av: britten

oj vad fin fondväggen var....undrar om man skulle prova på en sån på makens kontor i norr ?...ja du av trummor kan man nog flyga ur sängen fort om man skulle väckas av dessa, men det är ju jätteroligt när ungdomar vill lära sig spela och då står man nog ut ett tag i alla fall kan jag tänka mig../ ha en fin dag

2008-09-03 @ 14:16:01
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: britten

Tack ! du får mig alltid att skratta och i dag behövde jag verkligen det....Tack min vän

2008-09-08 @ 11:57:50
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Borthy

Mycket coolt det din fru fixat på väggen! Hemma hos oss är det ju elgitarr som är på tapeten men då antar jag att jag och mina grannar är lyckligt lottade jämför med er med er trummslagarpojke och hans bror! Kram

2008-09-09 @ 01:28:22
URL: http://borthy.blogg.se/
Postat av: Socrate

Tack alla mina 4 läsare för glada tillrop och vänliga kommentarer.

Borthy: Jodå, visst är det kanske mindre högljutt (finns det ett sånt ord?) med elgura men då mina tonårsgrabbar spelar dels elgura, dels bas, kan jag intyga att även dessa instrument kan ge hyggligt störande buller för omgivningen, även om trummorna nog låter mest på lite håll. Äldste sonen har ju lämnat föräldrahemmet nu så han bidrar inte så mycket till "oväsnet" längre. Detta har även möjliggjort att trumsetet flyttat in på hans gamla rum på andra våningen, vilket flyttat "bullret" lite längre bort från "oss gamla, bullerkänsliga föräldrar" ...(hoppas ingen av sönerna läser detta...)



...förklarar vännen Socrate

2008-09-09 @ 12:08:08
URL: http://socrate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0