ETTTUSENFEMHUNDRA MILJARDER !!!

                
                

När hade Du senast så mycket i plånboken?
För min egen del var det åratal sen och när det senast hände kunde jag
ändå inte vare sig räkna så långt eller orka bära så mycket!

Emellertid är det i runda slängar vad Svenska staten kastar in i garantier
för att de alltid så oskyldiga bankerna inte ska rasa ihop som ett korthus.

Groteskt? Ofattbart? Horribelt? Icke ens i Kampradklass?
                                    
Ånej! Det kallas visst på fackspråk för "STABILITETSPLAN" .
Fint och märkvärdigt ska det va!
Och nu - ALLAREDAN?, kan man tycka - ska bonusar och löner till de STACKARS BANKDIRRARNA strypas åt markant. 
   VÅJNE VÅJNE!!! VAD SKA DI STACKARNA LEVA PÅ DÅ???
Jag menar "hur kan man överleva på futtiga sisådär halvmiljonen eller mer i månadsinkomst?"
Tenderar ju att snudda vid existensminimum!
Och vi vet ju ALLA att "det är de värda, bankdirrarna".
Så mycket cyberpengar som de ska ta hand om - måste vara ansträngande!
                                   
Bättre då att knega i lokalvården. Där är man ju bara totalt söndersliten i kroppen efter ett ofta förkortat arbetsliv, pga utslitning, söndervärkta knän och rygg.
Det är skillnad det!  Och den feta lönen de har, kan de knappast vara värda - eller?
                                                        
Visst, bankerna ska betala en avgift till staten, för att överhuvudtaget kunna komma i åtnjutande
av denna "Marshallplan" och jag vill alls icke spekulera i rätt eller fel i detta, men vem av oss
medelsvenssons har skuld i detta debacle, som vi ändå måste vara medfinansiärer att reparera?

Och alla de stackarna i USA som varit tvingade att lämna sina hus&hem, helt utan att kunna få ett endaste nickel för dem - hur glada springer jublande de till banken, tro?

Jag vill dock bestämt slå fast att
"JAG FATTAR INTE MYCKET AV MEKANISMERNA BAKOM HELA FINANSKAPUTTEN" (se inlägg förra veckan)
så vem är jag att klaga eller kritisera???
Kan ändå inte låta bli att känna att marknadsekonomin har sina baksidor och att på den tiden då
vi inte hade pengar utan ordnade det mesta med byteshandel, måste det varit oändligt mycket enklare.

Frukta icke något ont ty det finns ALLTID lösningar på alla problem - se själv


Och för dej som till äventyrs inte fattat hur mycket 1500 000 000 000 är så kommer här en förklaring som jag hämtat från den hyfsat - men inte hundraprocentigt - trovärdiga faktabanken Wikipedia:



              ...tycker den alltid lika anspråkslöse lille filosofen Socrate.

Kommentarer
Postat av: britten

till den anspråkslöse lille filosofen....tack för dina alltid sp fina ord hos mig..jag kommer igen m,en i en annan form och då hör jag av mig till dig...kram

2008-10-22 @ 08:08:25
Postat av: Socrate

Tack Britten för dina alltid lika vänliga och snälla ord. Hoppas inte det dröjer alltför länge innan du återkommer och jag ser fram emot att få höra från dej igen.

hälsar "den anspråkslöse"

2008-10-22 @ 08:24:00
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Ninni

Nää just nu har jag inte så mycket pengar i plånboken..var tvungen att handla mat..och då gick dom åt!



Ja denna finanskris...vem fattar nåt..??



ha det gott..kram

2008-10-22 @ 09:49:45
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Fia

Det är verkligen inte lätt att få grepp om alla turer i finanskrisen. Det verkar svänga blixtsnabbt och vara beroende av så många olika faktorer. Jag hänger inte med, utan håller hårt i madrassen!

2008-10-22 @ 20:29:35
URL: http://neverkeso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0