DET GÖR DESAMMA. . .NU BLIR DET OM BARN IGEN. . .

image447                                               Blue bird
Ja, inte ska man skryta med att kunna hålla ALLT man lovar, för idag blir det barnen igen.
Härom dagen, när yngste sonen - 7 år - skulle till skolan hade vi gjort en överenskommelse. Han skulle få gå själv och inte i sällskap med mor, far, farmor eller nån annan vuxen, som han ALLTID tidigare gjort. Sagt och gjort, han traskade iväg de ca 600 metrarna till skolan och var oerhört stolt och nöjd.
I går gick han inte till skolan. HAN SPRANG!       Springer till skolan
Mor och far stod i sovrumsfönstret och tittade när han glatt lubbade iväg bortåt gångvägen, precis som vi gjort med de äldre sönerna för många år sen. När den nu 15-årige sonen och hans kompis gick till skolan i lågstadiet kunde det ta 5 minuter att förflytta sig 10 meter.
Vilken varm känsla det är att betrakta barn som går, för de tar inte direkt fågelvägen eller "kortaste vägen mellan två punkter". De ska kolla in en snigel, de hittar en intressant krokig pinne, de spanar in en hundblaja, de stannar upp för att diskutera senaste vinsten i kulgropen eller senaste dataspelet. De bara filosoferar över livets gåta eller annat. En härlig syn är det hur som helst. Ett av de skönaste minnena man har från tonårssönernas lågstadietid är när vi iakttog dem gå till eller från skolan och som nu återupplevs med nästa barn. HÄRLIGT, HÄRLIGT!

Idag var det dax för nästa fas - att gå själv både till och från skolan. WOW ! Behöver jag tala om att han som , trots att han bara går i ettan, ibland tyckt att skolan är ganska onödig, SPRANG iväg även idag?  HÄRLIGT, HÄRLIGT! 
 . . .det känns ju som om det var igår han tog sina första steg. . .
Vinglande baby

Kommentarer
Postat av: britten

åå så härligt du beskriver sonens spring i benen till skolan och mor och far i fönstret jag blir nästan rörd...tack snälla du för den underbara dikten...den sparar jag...

2008-04-02 @ 17:53:56
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Fia

När man går en promenad tillsammans med barn upptäcker man livets rikedom, för de hittar skatter (som kan vara konservburkar, maskar, blommor eller hundbajs) hela tiden, som jag i min vuxenhet missar.

2008-04-02 @ 18:09:40
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Tierra

Hej min vän !

Underbar beskrivning... och som sagt, tiden går fort... var många år sedan jag stod i ett fönster och såg något liknande... numera får man vara glad om man lyckas "köra upp" ungarna ur sängen före 12...

Tänkte också på det där ordet AMATÖR... det som innebär att man inte gör en sak på yrekesmässiga grunder... MEN det betyder ju också "någon som utövar en hobby passionerat"... och det kan ju vara minst lika bra som något proffs ;-)

Sköt om dig och ha en härlig torsdag !

Varma hälsningar från Stockholm, Tierra

2008-04-03 @ 12:43:09
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Borthy

Man tittar på dem stolt som en tupp och rörd till tårar när de tar ett sådant kliv framåt och tänjer lite ytterligare på navelsträngen.

Ps....vad skrev jag för tokigt om krokusar? Är de möjligen alltid gula? Vad hade jag på bild då?
Med hopp om snart svar från petimätern :-D Kram

2008-04-03 @ 13:18:38
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Borthy

:-D
Nu känner jag igen dig! Jag tackar och bockar! Skall ändra! (Just nu har jag inte så många rätt i huvudet med all stress...jag tar tacksamt emot rättelser...fast du får en hel del att stå i just nu eftersom jag stavar mina inlägg som en kratta rakt igenom nu!)
Du kan ta upp till maxdos! Ta regelbundet så du slipper smärtan om det hjälper lite. Det är överskrida du inte får göra och inte dricka alkohol samtidigt! Kram

2008-04-03 @ 13:34:22
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Ninni

Tänk vi pratade faktiskt om det igår..barn som tar sig tid att utforska.
Vår son tog alltid låång tid på sig att gå hem från skolan..mycket att kolla in(längesen nu..men han är en Skalman fortfarande)

Ha en sköön helg, kramen

2008-04-05 @ 10:48:01
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: britten

hoppaS allt är bra med dig...

2008-04-06 @ 19:56:00
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: amonym

Visst är det härligt med ungarnas grodperspektiv o förmåga att se de små härliga detaljerna=)
Min son som ju också går i 1an älskar att få skutta dit o hem själv. Hans brorsor går ju i samma skola så ofta tar de sällskap men han brukar springa före dom för att han vill gå själv. De är så goa så goa!!!

2008-04-06 @ 21:02:57
URL: http://amonym.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0