NÄRA-DÖDEN-UPPLEVELSE

image447
Idag hade Socrate en nära-döden-upplevelse. Vaddå och hurdå? säger du då. Vänta lite så ska jag förklara.

15-årige sonen var just i färd att hoppa på cykeln till skolan, som vanligt vid 8-tiden på morgonen. Vantarna fanns bara inte att uppbringa och det var - 7° C ute. "Tog ni inte in mina vantar från bilen i går?" utbrast han uppgivet och jäktat. "Njae, skulle vi det?" svarade hans pappa, dvs. Socrate själv, som just då endast var iförd kalsingar, dock av typen boxer (inga string här inte). Varför jag nämner min ringa klädsel kommer jag strax till.

Fadern tänkte i sin stora empati att "inte ska väl sonen behöva förfrysa händerna och få frostskador och kallbrand, bara för att han är plikttrogen och varje dag går i skolan, men idag utan vantar i frostkylan, bara för att hans envise men framför allt glömske farsa inte placerat sonens vantar på deras rätta plats, dvs. med en tejpbit fasttejpade på sonens näsa så att han varje vaken stund vet exakt var de är - eventuellt även när han sover - så jag lubbar väl ut i bara kalsingarna, trots iskyla och isblåst och förmodligen inför några yrvakna grannars förvånade uppsyn, och låser upp bildörren, hämtar de kvarglömda effekterna och ger dem till sonen för att därmed rädda hans så ömtåliga gitarrspelar-, badmintonspelar- & datorknapparhänder från framtida men, åsamkande mig själv oerhörda skador pga den just nu rådande bitande kylan, som går genom märg och ben" - MEN JAG ÄR JU VAN ATT LIDA!!!
                              image457
                          - Sävsjö idag på morgonen - grannen hade frusit fast på "holken!" -
                     
Hittade jag några vantar då? NEJ - NEJ & åter NEJ! 
Frös jag då?  Sover Dolly Parton på rygg? Är grisen nervös innan jul? Bajsar björnarna i skogen? Är påven katolik? Simmar en enbent anka i ring? Finns det ris i Kina?

Klart jag frös och när jag, efter ca 2 minuter ute nästintill naken i kylan, kom in i stugvärmen igen, förstod jag värdet av att vara rätt klädd ute och att bo i ett uppvärmt hus vid denna tiden på året.

...och lever det gör jag men vantar, det blev det inga!    
...och vad grannarna beträffar så har de slutat förvåna sig med OSS som grannar!
           
                                                      // överlevaren Socrate //

Kommentarer
Postat av: britten

Jag ser dte hela framför mig och skrattar så gott så maken är tvungen att komma och titta vad vi gåller på med här ute på bloggen..

hoppas du har tinat upp../ kram

2008-03-05 @ 18:59:13
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Fia

Ha, ha. Barn gör väl som man gör - inte som man säger? Hur ska du övertyga sonen om hur viktigt det är att vara ordentligt påklädd om du kutar ut i kylan enbart iklädd kalsonger?

2008-03-05 @ 19:15:06
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: /)nna .

HAHA, illa illa ;P

2008-03-05 @ 20:33:05
URL: http://alidathomasdotter.blogg.se
Postat av: Borthy

Det viktiga i den här historien är ändå att jag fann likheter mellan oss. Jag avskyr också string!

Varm kram till dig.

Hur i hela friden kom du dig för att gå ut naken i kylan? Det förtäljer inte historien....
Du är allt bra omtänksam mot dina barn Socrate! De ska vara glada för en fin far!

2008-03-05 @ 22:15:49
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Socrate

Jaa, till alla Er som läst mitt inlägg - och förmodligen börjat tvivla på mänskligheten -
vill jag bara säga följande:
Socrate är ibland mycket impulsiv och många är de gångerna i morgonjäktet som han iförd endast boxer - ICKE STRING! - mitt i vintern och i många grader kallare än i går, lubbat ut och ordnat något akut. Skrapat en igenisad bil åt frugan, hämtat en pelletssäck i garaget, lämnat ett par glömda vantar åt ett barn och mycket annat. Grannarna som nog ville ha in honom på hospitalet i början har resignerat och vant sig och faktiskt händer det att ett par av dem kommer ut ibland endast iförd BOXER för att hämta morgontidningen. Brorsan och jag har då och då setts skotta snö iförda endast brallor och T-shirt, då vi tillhör de som har lite defekt termostat i kroppen, och jobbat oss mycket varma. JAAAAA, jag vet, nyttigt är det inte men man kan inte alltid göra det rätta.
För att avsluta mitt anförande vill jag bara säga att IBLAND HAR NÖDEN INGEN LAG OCH NÅT NYTT ATT VISA FÖR OMVÄRLDEN HAR DÅ INTE JAG!

Tack för era goa kommentarer!

säger den nu helt tinade vännen Socrate

2008-03-06 @ 09:08:18
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Ninni

*asg* tack för den underbara läsningen!!

Undrar var vantarna var och hur gick det med den "stackars" sonens händer och har du tinat ännu?

Ha en bra dag..kramen

2008-03-06 @ 09:18:16
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Ninni

Jasså du såg att det var ett nytt kort..såg du även att jag hade ny hårfärg måntro??

2008-03-06 @ 16:11:40
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: anna

kul att få lite bakgrundshistoria också :)
det kommer nog bli en finfin åktur, med bra shopping. hoppas vi på :)
det är snällt att vi får bo där :)

2008-03-06 @ 21:05:19
URL: http://kioawa.blogspot.com
Postat av: britten

Kommer in för att önska dig en trevlig helg / hoppas du inte längre fryser../ kram

2008-03-07 @ 07:55:30
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: amonym

haha!!! du har inte funderat på kallingar i fårskinn????

2008-03-07 @ 19:24:18
URL: http://amonym.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0