Idag blev jag lite sur...


Vaddå sur? På vaddå? Vad hade du nu för anledning att bli sur? Ska man verkligen ödsla kraft på att bli sur?
Inte vet jag men idag gjorde jag det. . . blev sur alltså. . .
Vi snackade om på jobbet vad vi gjort i gårkväll och jag sa att jag strukit tvätt i tre timmar. Sånt som frugan gör på max en timme men som tar lång tid för mej - liksom ALLT annat jag gör. Men hyfsat slätt blir det och då är jag nöjd.
Det är ju liksom det som är själva meningen med att stryka (strök förresten i 2 timmar i kväll oxå...måtte ha tvättat alla familjens kläder + en del inlånat senaste dagarna...MYCKET TVÄTT blir det i en 6-personersfamilj...)
...och personligen tycker jag att det är ganska fridfullt att stå och stryka - utifall någon skulle undra...och detta säger jag INTE ALLS för att skryta!  "HAN KAN STRYKA - WOW ... eller som 15-åringen skulle säga med total likgiltighet i stämman: "OCH???" eller "SO WHAT?"

Nu till vad som gjorde mej sur . När jag sagt detta till två av mina kvinnliga jobbarkompisar fick jag av den ena repliken "OH, DET SKULLE JAG ALDRIG KUNNA LÅTA MIN LILLE GUBBE GÖRA" och det var den som gjorde mej sur. Kanske inte direkt men när jag tänkt efter lite på vad som egentligen sades. Först och främst vill jag slå fast att jag nog ibland är lite motvals när de värsta feministerna luftar sina lungor, men detta tog ju priset åt andra hållet!!
                   image332                                            image329
Tycka synd om gubben om han skulle behöva stryka sina skjortor och byxor nån enstaka gång???
Vilket århundrade lever vi i? Är det ett tecken på att man är en karlakarl om man inte "behöver" stryka tvätt ibland?
Är det så himla synd om män som måste använda strykjärnet ibland och släta till familjens klädpaltor lite?

Okay - jag vet att jag kanske är ute på hal is gentemot mina bröder i "karlakarlarnas klubb - vi som inte stryker" men vaddå? En man som inte klarar av att ta ansvar även för de där hushållsnära tjänsterna som faktiskt inte går att diskutera bort i ett hem, betraktar jag som en ynkrygg och faktiskt inte alls någon "karlakarl" utan en sillmjölke!
image330..................don't let your wife do ALL THE FUN STUFF!
Jag har flera gånger diskuterat detta ämne med medbröder som är ungkarlar och vem skulle fixa tvätt och strykning åt dem om inte de själva ordnade det? Visst - åka hem till mamma eller någon flickbekant med tvätten går ju ibland men hur mycket vill nån erkänna sånt...
                                                                                     image333
OK! Slutsnackat om detta! Skönt att få hojta av sig lite rakt ut i cyberrymden där INGEN varken ser eller hör en!
........................................fattas bara att man till äventyrs skulle ha någon läsare som lyckats av misstag förirra sig in på just min lilla ringa och oansenliga blogg, just denna dag när man spyr galla som aldrig förr över ett ämne som egentligen bara angår en själv och  ALLS INGEN ANNAN ALLS !!!  JU !  ALLS!

         / Socrate - som inte alls är så sur som det låter utan ganska glad / 


Kommentarer
Postat av: amonym

Nu blir man ju omåttligt nyfiken på VEM som sa detta......snälla bebrätta!!!!
Sen måste jag ju säga att jag är fascinerad över strykandet...som du vet är ju vi lika många till antalet och jag stryker kanske 10 minuter varannan morgon när något ser för gräsligt ut....men jag är en fena på att hänga och vika tvätt....förmodar att jag lägger min tid där. Har inte tvättmaskinen på värsta centrifug heller och torktumlaren och har dött för ett årsen och vi har inte skaffat någon ny....så tvätten blir helt enkelt inte så skrynklig.....men håller med om att det är lite meditativt att stå där med strykjärnet..keep up the good work. Och snälla VEM! VEM! VEM sa detta ge mig en ledtråd.....pleeeeeeezzzzz

2008-01-11 @ 08:38:44
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Borthy

Hallå!
Vad skall man svara på det här?
Själv använder jag egentligen bara kläder som skall strykas "till fint". Till vardags är det vikta kläder. Jag viker en jäkla massa tvätt kan jag säga. Det har fallit på min lott att tvätta, hänga och vika tvätt. Men... Maken har i alla tider varje morgon skött sina kostymer och strykit sina skjortor, det är jag inte kompetent till, han gör det mycket bättre och skall vi bort någon stans stryker han på en blus till mig också och pojkarnas skjortor, det har liksom fallit sig så bara.
Fortsätt du att strycka och bry dig inte så mycket om könet på strykjärnsanvändaren! Saker som inte är så roliga måste ju göras de också! Dagens tistel till kärringarna på ditt jobb! Så, nu skakar vi av oss ättikan och har en bra dag! kram

2008-01-11 @ 08:59:45
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Socrate

OK, Amonym & Borthy:
"Könet på strykjärnsanvändaren" är helt ovidkommande men det var just den där tonen "puttenuttegullefjunet då" till "mannen-myten-fjutten" jag vände mig mot...alltså att "OJ, vad synd om HAN skulle vara tvungen att hålla i strykjärnet"! Vi stryker faktiskt en hel del - gammaldax, men OK!
Att det tar tid för mej är en "långsamme Socrate-grej" som jag lärt mig att leva med...
Amonym - vår torktumlare funkar hyfsat men används ganska sällan - bara till lakan o sånt...men man måste passa den för den stannar var 3'e minut...
och har man groventré/tvättstuga i mikroformat strax intill köket vill man inte höra eländet mer än nödvändigt!
SÅ VAR DET MED DEN SAKEN!
Borthy - Ättikan var väck redan innan inlägget var färdigskrivet - skönt att få skriva av sig lite!
SKA INTE DISKUTERA ÄMNET IGEN PÅ ETT PAR DAGAR - LOVAR!
// Socrate

2008-01-11 @ 10:39:40
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Junitjej

Klart att både karlar och kvinnor kan stryka tvätt!
Svar till socrate: Japp, jag fylls verkligen med värme när jag ser på bilden med mamma och min bror. det underbart att titta på gamla bilder!

2008-01-11 @ 13:24:40
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate till Junitjej:
Har faktiskt tänkt att - med pappas tillåtelse - lägga ut den HÄRLIGA BARNBILDEN från 1932 på bloggen så alla andra kan få se den.
Får se framöver...

//Socrate

2008-01-11 @ 13:34:13
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: F

Jag gillar stryktåliga karlar...

2008-01-11 @ 13:41:23
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Tierra

Om nu lilla jag... vågar lägga mig i debatten... så vill jag bara säga...

Självklart kan & ska även män stryka... om det behövs... och sedan vill jag säga att jag för egen del aldrig stryker något... mina kläder får duga utan att behandlas med strykjärn ;-)

Stå på dig min vän... upp till kamp mot alla de där omvända könsrollsindelningarna... om du förstår hur jag menar :-)

Sköt om dig och ha en riktigt fin helg !

Varma hälsningar, Tierra

2008-01-11 @ 14:23:44
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Socrate

Socrate till F och Tierra: Jaa, jag gick tydligen igång lite väl mycket men ibland kan en kommentar i rätt ögonblick sätta fyr något alldeles...
Man har tydligen ett temperament som heter duga i vissa avseenden. Tycker annars att man lugnat ner sig ganska mycket med åren...ALLA HAR VÄL EN ÖM PUNKT. Det där med ett helt strykfritt liv förefaller långt borta för oss men det är ingalunda nåt att gräva ner sig över...
Finns annat som är mer jobbigt i livet...
...och SJÄLVKLART att DU ska säga ditt i debatten, Tierra. Din åsikt värderas högt av mej och många andra ska du veta.

ÖNSKAR ALLA ER KOMMENTATORER EN GO HELG!
//Socrate

2008-01-11 @ 15:16:08
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: britten

oj undrar om man får komma in med ett sent inlägg i detta ämne...???

Jag älskar att stryka och stryker det mesta !!meditativt !! men efter att jag fått min plågoande den ständiga värken i följespåren så är det inte lika roligt längre.
Jag har under åren som gått skämt bort min make med slätstrukna skjortor i garderoben hela tiden och dumma jag får lite dåligt samvete när han står där för att stryka sina skjortor och här är det jag som tycker synd om honom trots att han inte klagar...!!!jag tycker att det ska vara självklart att man hjälps åt med det mesta..men ibland är det vi tjejer som själva ställer till det, med detta lite kvinnodestruktiva !!!! inlägg tackar jag för nu och önskar trevlig helg

2008-01-11 @ 19:28:32
URL: http://pyrobritt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0