ATT KÖRA I 90 PÅ 80-VÄG...

...är mycket värre än att köra i 110 på 90-väg! 
Åtminstone enligt mej.

Och jag tror att någon eller några håller med mej.
Om nu vägverket sänker hastigheten till 80 km/tim på en speciell vägsträcka
så har detta föranletts av många olyckor eller att trafiken är ovanligt intensiv.

Att då överträda hastighetsgränsen är, enligt mej, att göra ett lite större brott än
att köra för fort på 90-väg, då vi ju ALLA (inkl. MEJ !!!)  hamnar över gränsen på dessa "vanliga
vägar" nån gång. Ordet "ALLA" är i detta exempel så rätt använt, att det nog sällan varit så adekvat. Jag försöker nämligen i min stora rättrådighet och (f'låt buskisen men...) "rattrådighet"*, att anstränga mej att hålla hastighetsgränserna. Det är mycket lätt när man har en farthållare, med vilkens hjälp man smidigt håller hastigheten exakt på nuffran.

Det heter ju egentligen "KONSTANTFARTHÅLLARE", vilket syftar på att man ska köra ekonomiskt och säkert, men även att man inte bara håller hastighetsgränsen uppåt, utan även nedåt, vilket ju medtrafikanter i andra fordon gläds åt, då de inte hamnar bakom nån som kör "berg&dalbana" mellan olika farter.
Nu heter det ju "Cruise Control" på utrikiska och, jag håller med, det låter allra häftigast att säga!
(...nog förefaller det som om jag sponsras av "Cruise Control Manufacturers Association of the Whole Wide World" - CCMWWW - men så är inte fallet ... kunde nog inbringat några spänn annars...men min tanke är att visa på ett enkelt "fathållarknep" som finns inbyggt i de flesta moderna bilar - även min SAAB 9-5 årsmodell 2002)

Jag emotser mycket gärna synpunkter och kommentarer till min lilla tes.
  Pussa varann i trafiken!
* RATTRÅDIGHET = En bilist som innehar egenskaperna Synnerligen duktig, Säker, Rutinerad och Slående vacker.
 Denne bilist är slutligen mycket ödmjuk.

                                                          tycker vännen Socrate

Kommentarer
Postat av: Britten

syndiga britten har sååå svårt att hålla hastighetn...50 och 30 ...stenhård försöker jag vara där men sen är det hopplöst ...jag vet jag skulle ha ett litet " Kok stryk " som man sa förr i tiden.....jagtycker nog att hastigheterna är felsatta på ställen tunt om i vårt avlånga land.....ha det allra bäst

2009-07-05 @ 17:36:18
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är rattrådig som bara den, papi!

/Glehn-Pedro

2009-07-05 @ 21:32:23
Postat av: amonym

Försöker också vara redig på hastigheterna 80 och nedåt. Dessutom så tar det ju inte sååå mycket längre tid att köra 80 jämfört med 90.....kör ju på en sådan väg rätt regelbundet...

Sen undrar jag blygsamt om du är en RKALSGSF (=Regelbunden Kalle Anka Läsare Som Gillar Skojiga Förkortningar) - kan finnas en del att hämta för dig där!

sommar-kram!

2009-07-11 @ 19:25:36
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: konrad

30 är problem! Min bror har en Ford Mustang och han klarar inte 30 på tomgången utan måste bromsa hela tiden!



Jag är en syndare och bryukar ligga +30 på 100 - 120 vägar.

2009-07-17 @ 01:06:40
Postat av: Socrate

Från Socrate till alla som blir retade av detta inlägg:

Allra först! Vännen Soc är alls inte nåt helgon som altid håller hastigheter och bara gör rätt! Dock är ju farten på vägen en ganska lätt sak att klara av.

Tycker ändå att det där med hastigheten på något outgrundligt vis blivit en "fredad zon" där det är helt ok att göra som man vill. Du kan alltså vara den mest laglydige medborgare som finns men hastighetsgränserna...NEJ DÅ! Där gör man som man vill ändå! Vi kanske skulle plocka bort skyltarna från vägarna och ha helt fri hastighet??? Skyltning är dyrt, med all administration mm och det råder ju ändå i princip total anarki på det området så...

VAD SÄGS OM DET?

2009-07-17 @ 19:00:07
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Socrate

...Konrad : Vet du nåt? Det är ganska förlösande att sätta farthållaren på "rätt" hastighet och bara lunka med. Ok, man hamnar ganska snart sist men so what? Jag tjänar kanske nån minut på några mil men till vilken egentlig nytta?

Ok, spydige vännen Soc ska snart skaffa hatt och bilhandskar...jag vet! Rattmuff har jag redan en, men den har frugan fått för jag gillar inte sånt...man tappar "rattkänslan"...men det är en helt annan sak. Ha en fin fortsatt sommar.



önskar vännen sedan 40 år, Socrate

2009-07-17 @ 19:05:04
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: konrad

Tack, hoppas din sommar varit bra! Jag är helnöjd med min.



Nu har jag åkt runt halva Svergie utan att jag kört för fort! Göteborg, Öland, Stockholm. Imponerad?



Det var tåg till Göteborg, tåg till Kalmar, Buss till Öland och buss till Stockholm. ;-)



Måste säga att det är skönt att slippa köra! Semester full ut!



2009-07-29 @ 19:47:17
Postat av: Socrate

Soc till Konrad:

Tjena själv. Det gläder mej att du överhuvudtaget kommenterar såna inlägg som mitt sista, med påhopp och pekpinnar från "helgonet Socrate" - den oförvitlige samhällsstöttepelaren. Härligt att din sommar varit så bra och det har min också.

Vet du nåt? Jag har kört i 120km/tim på riksväg 40 i flera mil härom dagen, men där är det tillåtet och då brassar även jag på. Det där med dinbrorsas Mustang ligger mycket i, för det handlar ju inte bara om tomgångskörningsproblem utan om det så kallade "kritiska varvtalet*", som i många fall inträder just vid lagenligt tillåtna hastigheten 90 km/tim. Därför känns många bilar mycket bekvämare att färdas i om man kör fortare (eller saktare - HUGA). Detta kan även det förklara det knepiga i att hålla hastigheten!



* Fenomenet "Kritiska varvtalet" kommer jag att

förklara framöver i ett inlägg. OJ VAD SPÄNNANDE!

Snacka om att skriva romanlånga kommentarer i sin egen blogg!

Ha de gott hälsar vännen Soc!

2009-07-30 @ 18:38:58
URL: http://socrate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0