TRÅKIG HEMKOMST NYÅRSNATTEN

Inget kul att skåda sin låda vid hemkomsten på nyårsnatten

                    Den var ju trasig och såg ut som katten

Busfrön som har klåda i fingrarna små
Att leka pyrotekniker är ju kul att pröva på
Men våran fina låda med sörgårdsidyll på
Kunde väl fått vara hel i nåt år till eller två

Socrate har tidigare haft en vana fin
Att skruva ner lådan och bära med den in
På nyårsnatten vet man ju att lockelsen blir svår
Men inte tänkte han på sådant trivialt i år
                     
Och alla andra år när som lådan burits in
Har den klarat sig med hull och hår och även till sitt skinn
Att detta år den hängde kvar, var Socrate's dilemma
Vi borde stannat kvar hos oss så hade vi ju vatt hemma.

Nu är ju inte brevlådor som sprängts den största sorg
en människa kan drabbas av, men "mitt hem är ju min borg"'
så lite sur är vännen Soc, på glinas pajarlusta
men snart är såren läkta fint, och Socrate kan pusta. 
 ...men åt de busiga krutmarodörerna gör Soc så här
                 men alls icke som en vän!

Kommentarer
Postat av: britten

Nä men minsan! bor det inte en diktare där bakom skärmen...Duktig du är.....Ja vad ledsen man blir när folk inte kan hålla fingrarna i styr och låta folks egendom vara..du gör helt rätt som ger dem baken...

2009-01-05 @ 19:14:00
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Singelpappan

Sluta deppa över trivialiteter

och skaffa dig egna raketer

ut och skjut

spräng och förstör

precis som andra gör

Postat av: Emelie R

usch de e såå störigt..tror de hänt oss typ 4 gånger..dock inte på nyår. men vi får väl skylla oss själva att vi bor så centralt...

2009-01-06 @ 11:10:47
Postat av: Borthy

Du har helt rätt! Jag bara inte orkade med att försvara varför jag tyckte den var löjlig och dålig :-D Tänkte att jag skulle få hela världen emot mig!



Synd på lådan.

Mycket fint diktat (fast heter det vatt?), att du hade sådan talang!

God fortsättning! Kram

2009-01-06 @ 13:42:31
URL: http://borthy.blogg.se/
Postat av: Socrate

Tack singelpappan för din finfina dikt. Ska överväga att lyda ditt råd kanske...



Nej, Borthy - det heter inte "vatt" men ibland får Socrate såna där nycker och använder viss bokstavsfattighet bra för att det passar i flödet i versen. Härligt att du fick tillfälle att petimätra lite va !?!



*Emelie - kul att läsa din kommentar och att du hittat till mej. Fattar att ert centrala läge är extra utsatt. Tipsa farsan om att man kan ta ner lådan över nyår. Kan spara nån krona och snuva glina på busen.

2009-01-06 @ 17:59:16
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Pappa kull

Hörrö

Du har för dålig låda

ska jag hjälpa dig att smia i hop en låda 5mm rostfri

plåt borde hålla

2009-01-07 @ 06:13:22
Postat av: Socrate

Till Pappa Kull: TAGET! Bara sä te när du vill svetsa så slår jag till. Vi tar 10mm direkt så står den i 250 år !

Safe ride home to Sweden!



vännen Socrate

2009-01-07 @ 11:13:09
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: amonym

Nämen usch så trist! De kan ju inte ha begrepet vicka trevliga typer som äger lådan! Sådana illdåd har vi klarat oss ifrån fastän vi bor centralt och så.....

Nu måste jag dock erkänna att ett liknande illdåd har jag nog varit med om för en så där 25-30 årsen....men inte på din låda.....usch så skämmigt! Men det kanske är preskiberat nu....

2009-01-09 @ 12:50:09
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Fia

Fy vad tråkigt med onödig förstörelse. Jag blir så trött på att så många saknar respekt för andras egendom.

2009-01-09 @ 15:18:51
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Ville

Man blir ju rent förbannad av saker som denna! Ytterst omoget och otroligt onödigt är vad det är.

2009-01-13 @ 18:19:26
Postat av: amonym

Hur går det med brevlådan. Har ni fått skaffa en ny eller gick det att återuppliva den gamla eller är brevbäraren tvungen att ta med sig posten tillbaka? Många frågor blir det!

2009-01-17 @ 14:47:22
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett sent gott nytt år!



Tips nästa år så får du väl rigga brevlådan sent på kvällen. När någon lyfter på locket så får de en färgdusch eller en dragsnällare som går av! ;-)





2009-01-17 @ 17:19:56
Postat av: Ulla

Du har all rätt att vara sur och irriterad över att ha fått brevlådan förstörd. Varje kväll tar jag in vår ljuslykta för, för ett par år sen blev jag av med en annan och för att unvika det igen så vågar jag inget annat än att ta in den nuvarande varje kväll. Fast jag kan tycka att det egentligen inte ska behövas.

2009-01-18 @ 16:02:22
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Velourmannen

Otur. Själv hade jag problem med en tidningstjuv som ideligen förstörde morgonens läsestund. Då funderade jag faktiskt på att själv minera min brevlåda för att ge tjuven en riktig överraskning. Men helt plöstligt upphörde tjuveriet så förmodligen gick han på en mina någon annanstans. Brott lönar sig inte!

2009-01-19 @ 10:32:58
Postat av: Socrate

Till Mikael och Velourmannen från Socrate:

En försåtsminerad brevlåda vore nåt att på allvar överväga. Gäller bara att plocka bort det så inte tidningsbudet blir utsatt för detta motvärn, den 2'e januari...

2009-01-19 @ 17:43:18
URL: http://socrate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0