På begäran - I'm back


Hej! Long time - no blogg!
Sonens flickvän frågade mej hur det är med bloggandet och jag var ju tvungen att svara att "det är lite knapert sen en tid, pga tidsbrist mm" . Inte alls pga idétorka för upplägg till inlägg ploppar upp nonstop. Men nu har det gått en hel exakt månad - med 31 dagar - så det blir ingen kort sak, utan en halvlång...Så "here it goes, Sophie!"

Tänkte att nu måste jag ta tag i saken igen för bloggandet är ju för mej lite som "att andas" - viktigt för att överleva. Eller om man nu ska utveckla detta, skrivandet i stort, är det. Har många uppslag som ligger och vilar och väntar på att komma på pränt men mycket i livet pockar på, som är viktigt (som om inte skrivandet är viktigt då???).

För tillfället är det ett par väggar på ett visst hus som en viss person bor i, nämligen vännen Socrate med familj. Är nästan klar med norrgaveln, som klarat sig ganska gott utan målning i sina modiga 15 år i år. Inte var det Demidekk vi målade med då inte (TV-reklamen skryter ju med att "Demidekkare målar gärna men inte ofta") och hade jag haft en skyddsoverall då hade jag säkert inte kommit i den idag (om jag haft kvar den...) 
                                                                   
                                                            
Förresten, skyddsoverall sommaren 1994??? Minns du inte den så...  Det var kokhett, säkert 35° i skuggan och att hänga på en stege och måla mitt i solen på dagen var en omöjlighet, åtminstone för mej, som krymper i solen. Färgen torkade på penseln mellan burken och väggen, så varmt var det. Vännen Soc idkade alltså den mer drägliga "bara-shortsmålningen", alltså utan overall eller annan varm kroppsbeklädnad. Som tur var gick ju fotbolls-VM det året i USA, så man kunde kolla fotboll på kvällen/natten - tack vare tidsskillnaden på 8-9 timmar - när det var lite svalare.
Sverige spelade VM-fotboll så det sprakade och bärgade hem bronset med Tommy Svensson som förbundskapten och Brolin, Dahlin, Larsson, Thern, Limpar, Schwarz, 2 X Andersson (Patrik & Kennet) och inte att förglömma nån som hette Ravelli i målet (och det heter han än idag, den gode Thomas...)
                                                               
Gissar att stunden när Ravelli avgjorde i kvartsfinalen mot Rumänien genom 2 räddningar i den avgörande straffläggningen (slutresultat 7-6 till Sverige), var en lika stor rysare som svenskarnas insats på hemmaplan i VM-finalen 1958 mot Brasilien. Silver till Sverige blev resultatet den gången och då hette hjältarna t ex. Gren, Hamrin, Skoglund, Simonsson, Bergmark och Liedholm och i Brasilien spelade en viss ung man på 17 år, som lystrade till det vackra namnet Edson Arantes do Nascimento, men blev världskändis under namnet Pelé. 
                                                               
Sommaren 1994 - när "Sverige grävde guld i USA" - var vi ute med vår gamla husvagn från 1964, av märket Nene Valley Dart. En riktig nostalgivagn med kultstatus för kännarna. Vi var i Skåne och kuskade runt och ett par av Sveriges matcher fick vi se genom att ha bilden från dansk TV och ljudet från sportradion i Sverige (vi förstod ju bara fragment av vad de danska kommentatorerna sa...), pga mottagningsproblematik. Var det 1894 jag sa eller? Känns som stenåldern, då såna problem sällan uppstår nuförtiden, med våra tekniska vidunder i vagnarna, bredband, elektronisk antenn med automatisk riktarservo mm.
 
Nåväl, hur hamnade jag i fotbolls-VM 1994, nu då? Jo, det är ju en av de där sakerna som gör att hjärtat slår fortare och man blir alldeles varm av nostalgi, när man minns. Och den sommaren målade vi om hela huset, eftersom vi var nyinflyttade, huset var i behov av målning och vi ville byta färg på det. I sommar är det alltså dax igen för norrgaveln att få ny färg, medan de andra blivit förärade ny målning både 2 och 3 gånger sedan 1994. Ganska bra reklam för färgen vi använde 1994, nämligen Beckers, som jag tror inte finns längre, utan heter nåt annat...
                                                      
Sommaren 1994 var även "stegens år" (inte i kinesisk tideräkning, utan när det gäller vännen Soc's arbetsplats).
                                                                  
Sommaren 2009 är "byggnadsställningens år" (inte heller detta i kinesisk tideräkning utan även nu vännen Soc's arbetsplats)
Oj, vilken skillnad mellan att jobba på en plattform som går över stora delar av väggen, och att jobba på en stege, fastförankrad på takläkten på det sammanbyggda garaget, mitt för nocken på huset och vännen Soc hängande som en apa för att nå så långt som möjligt och helst lite till. Om jag inte fattat det innan så vet jag det med säkerhet och empirisk forskning (dvs. av egen vunnen erfarenhet) nu, nämligen VARFÖR BYGGJOBBARE OCH MÅLARE HELST ANVÄNDER BYGGNADSSTÄLLNING VID JOBB PÅ HÖGRE HÖJD OCH INTE STEGE!  ...och det blir min melodi nästa gång också!
                                                                                        Si jo soon !     -   vännen Soc

Kommentarer
Postat av: amonym

1994 vilken sommar! Jag var hyfsat nygravid då och hade precis fått reda på att jag skulle ha tvillingar. Häftigt häftigt!

Och HADE du målat med demidekk så kanske du kunnat vänta 10 år till....eller var det så att Becker blev demidekk.....vad vet jag? Och vem vill ha en 15 år gammal overall på sig. Det är ju bara såååå not inne! ha!

Kul och se dig här förresten och att se din son i tidningen!

2009-08-05 @ 12:17:54
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: amonym

...och visst var det dina stolta föräldrar i tidningen idag! Rena kändisfamiljen!

2009-08-08 @ 21:44:37
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: britten

ååå va härligt att få läsa ett riktigt socrate inlägg i gen...94..mmmm det år då jag gifte mig ..ett bra år....vet du vi har precis pratat om hur länge det kan vara sen gården våran i norr är målad..det borde va dax snart ....suck....beckers vet ja...kram

2009-08-09 @ 11:41:06
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Socrate

Vännen Soc till vännerna Amonym och Britten:

Visst var det mina båda guldmedaljörer till föräldrar i tidningen! 50 år! Hyfsat gjort tycker jag. Är snart själv inne på 24'e året, så man har dryga hälften kvar till guldet! Stret, slit, gnag, gnissel, lycka, fröjd, kämpigt, dans på rosor, gnet, sjunde himlen, 3'e himlen, vardagslycka, vardagsslit, ingen himmel alls då & då men allra främst 4 juveler och sådär en ca 847 andra adjektiv, verb och substantiv som ett äktenskap inrymmer.

Tack för kommentarerna, mina två mina favvisbloggare! De gläder mej oxå.

Alltid lika trevligt att läsa det ni skrivit!

2009-08-09 @ 21:03:55
URL: http://socrate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0