Syntax error *

                                                   
Snacka om att ha nada flyt eller nada tur eller nada skicklighet eller vad man nu ska kalla mina debacle i datans värld senaste tiden. Haft inte mindre än 3 missöden/missflyt/strul på bara en vecka. ULKAFJÄRS!
                  
Det började för ca en vecka sen när frugan köpt ett minneskort till yngste sonens Nintendo DS (alltså ett sånt där litet dataspel att ha med överallt). Det skulle man bara kunna peta in i konsolen och spela spel för glatta livet sen. ICKE SA NICKE! Funkade väl inte! Jag lånade ett liknande minneskort av en kompis och kopierade över några spel (f'låt snodde givetvis!) och satte i kortet igen. Funkade det nu??? ICKE SA NICKE! Höll på en hel lördagkväll med att söka efter drivrutiner och programvara på nätet för att installera på kortet. Hjälpte det nåt alls ???  ICKE SA NICKE! Gossen fick åka på semesterresa till Bulgarien med mor och syskon, utan att ha med all denna förströelse. Hur ska ett nutida barn kunna uppskatta en utlandsresa, om det fråntas alla möjligheter till en dräglig förströelse? Mobilen han nyss fått skulle ju, fullproppad med spel, ljud, bilder och femtielva upphöjt till 26 andra livsnödvändiga funktioner få stanna hemma i fädernelandet! VÅJNE ! Hur månde han ha klarat av att slå ihjäl veckan, tro? Förmodligen i total tristess!
                  
Så skulle jag kvällen innan avresan kopiera över ett par ljudböcker till den hulda moderns mobil, så hon hade lite förströelse även hon, på resan. Satte i CD-skivorna i datorn och kopierade över dem till mobilen. Nu hade hon två ljudböcker att lyssna till. Funkade det då??? ICKE SA NICKE! Samma förmiddag som avresan ringde hon mig på jobbet och undrade "var i mobilen lade du den andra boken, då?" "På samma ställe som den första", var mitt svar men där fanns den icke sa Nicke att finna. Livet tappade plötsligt all mening för mej!
                                                   
Nr 3 av datakrånglen var följande:
Min laptop har börjat va väldigt slö sista tiden så jag körde mina systemunderhållsprogram, diskdefragmenteraren, "registertvättaren" (som jag kallar programmet "RegCleaner") mm och så hittade jag på nätet en sk. "slow-PC-fighter" som skulle kunna öka datorns snabbhet med 50%. Hämtade hem den för 140 spänn och körde den. Funkade den då? SVARET KAN DU SJÄLV FYLLA I, KÄRE LÄSARE!  Den sk. felsökningen gick alldeles utmärkt men när "reparera felen" skulle exekveras låste sig datorn och gick inte att få igång igen annat än om man "stångsfimpade" den med "On/OFF-knappen". "Ctrl-Alt-Delete" då? kanske du utbrister nu, käre läsare, men du tror väl inte den gamla slagdängan hjälpte heller!!!
Mailade tillverkaren i Danmark och fick en ny länk att hämta hem en annan version med och funkade det då?
ICKE SA NICKE!

Nåväl, gossen har säkert överlevt resan med stor behållning, då han fått tillbringa dagarna med bad i Svarta havet och i hotellpoolen, som enligt säker källa ska vara nåt i hästväg. När han kommer hem till fädernelandet finns minneskortet preparerat och klart av en utomstående dataexpert så DÅ DU!
Huruvida frugan klarat veckans tristess står skrivet i stjärnorna...soldyrkare som hon är och 25 grader, klarblå himmel och solgass kan ju inte va för kul...

I morgon kväll ska jag avhämta dem på Landvetter så då får man väl en målande rapport.

                                                   berättar vännen Socrate

                              --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---

* SYNTAX ERROR=  Engelska för "syntaxfel", är inom datavetenskap ett felmeddelande som uppstår när ett program inte är skrivet enligt syntaxreglerna för programspråket i fråga. Dessa fel beror ofta på stav- eller skrivfel och är sällan resultatet av ett logiskt tankefel. Eftersom BASIC fungerade som operativsystem i Commodore 64 fick miljontals icke-programmerare bekanta sig med frasen under 1980-talet. På detta sätt kom det att bli ett ironiskt slanguttryck för "felkoppling i hjärnan". Det senare spritt av komikergruppen Killinggänget.

Kommentarer
Postat av: Fia

Det är så frustrerande när det trasslar till sig med alla tekniska prylar

2009-08-31 @ 19:22:08
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Borthy

Min laptop har också blivit väldigt långsam. Varför blir de det? Är det för att vi ska bli tokiga på dem när de blivit 1 år gamla och köpa nya?

Ang din son så tror jag det var det goda ödet som satte in så att han slapp ha med sig spelet på sin semester! kram

2009-09-13 @ 02:38:42
URL: http://borthy.blogg.se/
Postat av: amonym

hmmm vet inte om det asalånga inlägget jag skrev kom fram....för plötsligt så förlorade datorn kontakt med omvärlden.....det blir spännande att se om det försvann...

2009-09-14 @ 14:57:16
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Socrate

Tack för de mycket kloka orden, Borthy. Som vanligt skrivet med mycket insikt i tanken.

Nae, Amonym, din "asalånga kommentar" kom visst aldrig fram...fössök igen snälla - jag spricker av nyfikenhet!



2009-09-15 @ 00:05:25
URL: http://socrate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0