VAR I "HELVETET" I NATT

image447
Ja, nu ska du inte ta det där på så erhört blodigt allvar att du genast surfar vidare eller känna att "VAD SKRIVER HAN EGENTLIGEN?" men det kändes faktiskt som ett RENT HELVETE i natt.
(. . .och härom dagen "nära-döden-upplevelse" och nu "besök i helvetet" ?) Nu har han nog ballat ur helt, den där Socrate!  Nja, sanningen är den att ganska nära har det varit några gånger sista tiden. . .och ganska många gånger de senaste 47 åren. . .
                                               image459  
Vad är då så hemskt och fruktansvärt att det kan benämnas i sådana ordalag?

Jo, Socrates eländiga eksemklåda. Och då är det inte som ett litet oskyldigt myggbett, som i och för sig kan vara nog så eländigt för den som är känslig, utan som 500 myggbett på en och samma kvadratcentimeter. Man är så pass nära att krypa ur skinnet, av ren nervositet att det är förvånande att det inte hänt ännu. Det kryper i hela kroppen och man kan inte sitta stilla och ligga är inte att tänka på. Går eller står och - för att ge ytterligare en förklaring till förra inlägget - klicka på bilden - det om att springa ut i bara fillingarna - går gärna ut i kylan för att få svalka, vilket nämligen ger stor lindring av klådan.
Tar dessutom 1, 2 eller ibland 3 skållheta duschar om da'n, som också lindrar mycket bra för en stund. Familjen får stå ut med att jag "hojtar som en skållad gris" - ursäkta liknelsen, men den är faktisk ganska slående efter duschen - när det skållheta vattnet träffar skinnet.

Går oftast i bar överkropp hemma, då detta orsakar minst klåda. Vänner och främmande, barnens kompisar och flickvänner, grannar och annat löst folk har vant sig vid att "den där Socrate han har sällan en tråd på kroppen" och en och annan har stått och glott som ett fån över den halvnakna uppenbarelsen som öppnat dörren.
                                                         image458          image460
Inget kul alls är det när den 5-åriga dottern ber om att få sitta i knät och pappa bara väser "NEJ, RÖR MEJ INTE!" eller frugan bara vill kramas lite och får samma svar. Nerverna utanpå är "bara förnamnet" på hur man känner när det är som värst. Klarar med nöd & näppe av mej själv och har ytterst svårt att ha andra människor omkring mej i detta nervösa tillstånd och att ha yngre barn är mastigt - inte för att våra är mer livliga eller busiga än andra, men barn måste ju få vara barn och leka, busa och hoppa och skutta. Att då ha en pappa som helst ser att det är lugn och stilla, gör livet lite surt för dem, men de är vana vid det här laget och förstår när han är extra nervös och inte fixar familjeliv riktigt. 
image461             Sömn blir det alltså inte så värst mycket heller av förståeliga skäl. Kan gå från att vara klarvaken till att mer eller mindre sova på tio sekunder mitt på dagen. Inte så värst bra när man kör bil, men jag vet min gräns och stannar ofta för att lufta mig och pausa. Familjen är van vid detta, den också. Gäller alltså att alltid vara ute i god tid så det finns marginal till ett par stopp under färden.  
                     . . . men . . .    image462   . . . nu är jag lugn och glad igen . . .

                    NU HAR JAG BEKLAGAT MIG FÄRDIGT FÖR LÅNG TID FRAMÅT!  
                          VAR BARA TVUNGEN ATT FÅ UR MIG MIN FRUSTRATION.

                                    SOCRATE - WHO STILL HAVE HOPE FOR THE FUTURE !

Kommentarer
Postat av: Fia

Det låter väldigt jobbigt. Då förstår man att du ibland kutar omkring i snön i bara kalsonger:) Och inga goda råd har man att komma med, för du har förmodligen redan testat alla huskurer och salvor och anpassat kosten mm.

2008-03-09 @ 12:21:56
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Junitjej

Klart jag inte är sur över din kommentar om kalsongerna!!!
Sköt om dig!

2008-03-09 @ 13:54:32
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Ninni

Men usch va jobbigt..finns det inget att få mot den eländiga klåda..typ tavegyl tex??

har du så här jämt?? Kram, kram

2008-03-09 @ 15:27:58
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Socrate

Tack för all sympati. Har faktiskt provat det mesta som kan tänkas , både i traditionell medicinväg och alternativmedicin. Bara att acceptera faktum och försöka leva så bra som möjligt med sjukdomen.
Ska starta en kur med s.k. cyklosporin, alltså ett kraftigt immunsuppressivt läkemedel, vilket innebär att det bl a ges mot avstötning efter transplantationer. Det ger en kraftig sänkning av immunförsvaret, vilket minskar den blossande effekten av eksemen, dvs. klådan och irritationen.
Ursäkta min föreläsning men lite förklaring känns viktig för mej.

DET BÄSTA AV ALLT önskar Socrate

2008-03-09 @ 18:48:18
Postat av: britten

Hej min vän...
När jag började med min senaste medicinering för min värk så fick jag en medicin som gav klåda som en biverkning..inte alls i samma omfattning som din kan jág tänka mig men tillräcklig för att jag skulle inse hur förfärligt förfärligt det måste vara att leva med denna ständiga klåda...jag fick en tillfällig medicin som i och för sig gav andra biverkningar men tog bort klådan...Du har min fulla sympati min vän..hoppas du sover gott och klifritt !! i natt

2008-03-09 @ 23:35:23
Postat av: Tierra

Hej Socrate !

Jag lider verkligen med dig... kanske mycket också eftersom jag har samma problem, om än inte riktigt i samma omfattning... men tyvärr har jag märkt att mina har blivit både mer utbredda och givit mer klåda den senaste tiden...

Har hört att det kan finnas en koppling till stress eller liknande psykologisk faktor... och kanske har jag fått värre eksem av rådande situation... vem vet...

Hoppas den nya medicineringen kan ge dig lite lindring och att det känns bättre !

Varma hälsningar, Tierra

2008-03-10 @ 17:07:09
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Borthy

Hej!
Jag förstår hur övervidrigt du har det och du har min fulla sympati! Jag hade ju sådan klåda i 2 veckor en gång och......det var ju bara 2 veckor! Jag begriper inte hur du överlever men jag minns att kyla var a och o för att man skulle stå ut en sekund till. Är det så att det kommer och går i livet eller är det en jämn ström av lika vidrigt alltid?
Kram till dig Socrate....fast en luftkram som inte kliar, en mental en.

2008-03-10 @ 18:28:06
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0