Hur hittade alla artisterna till Globen?

image447            image438
Jaa, det var en av 7-åringens dräpande kommentarer under lördagens rikshändelse (SM i Fia med knuff i Bollmora?) NEJ ! Jag menar givetvis Melodifestivalen 2008 - FINALEN!
...och det kan man ju faktiskt fråga sig: Hur hittade alla artisterna till Globen? Själv måste jag erkänna att just den frågan inte hade slagit mej så värst hårt mitt i fejset, men nu var den ju väckt så...lite ömnosad blev jag.
När vi suttit där bänkade - nej, "försoffade och fåtöljade" var vi ju - en stund så frågar han alltså helt allvarligt "hur hittar alla artisterna till Globen?" Frågan är ju inte helt obefogad, för om de inte hittat dit hade det ju blivit en ganska torftig tävling, för att inte tala om hur förvånat HELA SVENSKA FOLKET varit,...och han med "kristet utseende", alltså "CHRISTIAN LOOK" , för att inte tala om juryerna, roddarna, pyroteknikerna, kameramännen, sminkörerna&sminköserna, ljudkillarna, Nour El-Refai och sist men inte minst, Björn Gustavsson.

Nåväl, gossens mamma och jag kom med förslagen att "de tog nog taxi och taxichaufförer hittar överallt" och "Globen är så hiskeligt stor att man ser den från hela Stockholm". Detta "köpte" han med viss tveksamhet, ety i en 7-årings hjärna är ju det där med avstånd, storlek - "den har i.o.f.sig ju ingen betydelse..." - och sånt inte alltid helt självklart, så han kollade sen med oss om man kan se den hemifrån vårt hus. Njae, lite knivigt, blev svaret men kollade gjorde han, för säkerhets skull, genom fönstrena på andravåningen...ingen Glob så långt ögat kunde se.

Förresten, njöt Du också av Maya Hirasawa's mellanakt med sin ytterst personliga tolkning av The Ark's "The worrying kind" ? Jag njöt i stora drag, för den var - precis som öppningsnumret förra året "En evighet", tolkad av Tomas Andersson-Wij - största behållningen av denna ståhejstönande cirkus. Oj, vilken show det skulle bli om man skippade tävlingsmomentet och bara lät såna sköna artister göra "sina versioner" av gamla schlagers.
Jag har även en annan idé. Bestäm EN enda låt och låt 10 omsorgsfullt utvalda artister göra sin egen tolkning av den. Bästa versionen av denna enda låt vinner. Ska nog nämna idéen till Chrille Björkman, nästa gång vi talas vid...eller kanske mäjjla den till honom, vi snackas ju aldrig vid, vad jag vet. Han är hur som helst en himla duktig kille, Chrille. Behöver jag tillägga vilka versioner av The worrying kind och En evighet jag skulle välja. . .

image496    image497
Var på hockey i går kväll. I Kinnarps Arena i Jönköping och såg HV71-Skellefteå IK. Matchen slutade 2-0 .
En reflexion slog mej under matchen.
HV's berömda hejarklack - Blue Bulls - som, från det s.k. "apberget", alltså ståplatsläktaren, "sjunger" ut sitt lags lov på sitt eget sätt, som är ganska fjärran sången i Melodifestivalen. Nog sjungs det av hjärtans lust även i hockeyklacken, men hur låter det? Tänker mej denna intensiva, inlevelserika, frimodiga sångkör ståendes i Royal Albert Hall i London eller i Berwaldhallen och framföra sina "verk".
Ser framför mej gaphalsarnas skriksång, som faktiskt i mitt tycke förlöjligar vår svenska nationalsång, genom att framkväda den på hejarklacksvis, alltså med falsk "neanderthalar-guttural-sång" . Vackert?  Näppeligen! Inlevelserikt? Jovisst, men med vilken typ av inlevelse? Återigen Neanderthalarens.
Så tänker jag mej Wiener Sängerknaben eller Eric Ericssons kammarkör eller nåt liknande, framföra Blue Bulls' hejarlåtar från Apberget i Kinnarps Arena. Skulle HV spela lika bra eller skulle de mest lalla omkring på isen och peta lite på pucken i ren förvåning? Skulle de börja göra pirouetter och dansa omkring i ring, hand i hand?
Jaa, du, resten får du faktiskt försöka klura ut själv. LITE SKA DU VÄL GÖRA SJÄLV! JAG KAN VÄL INTE GÖRA ALLT ÅT DEJ! 
NYSS NÄMNDA JÄMFÖRELSE ÄR BARA ETT FANTASIFOSTER OCH SKA ABSOLUT INTE TILLSKRIVAS NÅN NÄMNVÄRD VIKT I EVENTUELLA DEBATTER. Självklart ska hejaramsor hojtas ut och skönsång "skönsjungas" - VAR SAK HAR SIN PLATS! Fantisera kan man ju ändå - det är både gratis och kul.


Förresten, behöver din bildskärm rengöras? Bara klicka på bilden så fixas det automatiskt!
                                  image495

                                   Och så lyder dagens epistel enligt filosofen Socrate.

Kommentarer
Postat av: Fia

Haha, tack, nu är skärmen ren och fin!
För övrigt är det inte roligt att vara Hammarbyare i år...

Vad gullig frågan om artisterna var. Vilka underbara funderingar ungar kan ha!

2008-03-18 @ 18:23:44
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Junitjej

Jag vill passa på och önska dig en GLAD PÅSK!

2008-03-19 @ 22:01:51
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Borthy

Huvaligen vad grisigt det blev :-D...men jag ska ju försöka släppa lite på min städnojja så...det blev jättefint på skärmen !

I går körde jag förbi globen 2 gånger. Jag är glad att den stod där för jag navigerade lite efter den.
Jag har köra-i-stockholmskräck så jag kommer aldrig kunna bli artist om jag inte tar taxi!

Jag tror att hockeykillarna behöver neandrerthalarsången för att prestera, de är nog själva av samma skrot och korn och jag håller med du, var sak har sin plats...men jag tror att en stor kör ändå kan göra ett härligt uppträdande även på läktaren till en rink men då skall man nog köra ut sportsmännen först...och deras klack. Kram

2008-03-20 @ 12:24:55
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Tierra

Hej min vän !

Tittar in en snabbis... lite för körigt här på jobbet i dag också... men inte mer än att jag ju måste titta in och tillönska dig och hela familjen en riktigt... GLAD PÅSK !

Varma hälsningar, Tierra

2008-03-20 @ 14:38:38
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: britten

håller med dig i vanlig ordning..tittar in lite snabbt från norland...för att önska dig en fin påsk min vän..

2008-03-20 @ 16:23:17
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: amonym

hejja hejja hv blå hv blå är dom bästa! hihi! Visst kan man förundras över hur "allvarligt" idrott kan bli för en del.....och då menar jag för dem som står på läktaren.....fast det är lite lätt att ryckas med av stämningen.... och bli lite neanderthalare hihi!
En riktigt go o glad påsk till dig och din familj!!!

2008-03-21 @ 09:29:34
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Ninni

Det här med att ha samma låt men olika artister det hade de en gång för läääänge sen!

Ha en skön Påskhelg..kram från mig

2008-03-21 @ 10:35:16
URL: http://www.ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0