14 HÄRLIGA DAGAR

image435
Jaa, jag har ju dyrt och heligt lovat att inte tjöta huvet av mej om min krassliga hälsa - men om jag skriver om det omvända då?
Idag är det nämligen 14 dagar sedan jag hade riktig ihållande klåda. JIPPIIIIIIII!
Hade med hjälp av kortison några veckors paus från klådan över jul & nyår men annars har den lyst med sin närvaro ständigt senaste halvåret. Nu hade jag avtalat med min hudläkare och min ögonläkare i samarbete, att ta en kur Ciklosporin IVAX, som är ett läkemedel som används bl.a. efter transplantationer, för att förhindra avstötning av transplantatet. Det används även i andra sjukdomssammanhang som t.ex. i mitt fall, alltså vid svår atopisk dermatit - kronisk eksem -  där konventionell behandling varit ineffektiv eller är olämplig. 
                                                       image510
Att min ögonläkare även är inblandad beror på att jag även har ett ögontillstånd som heter KERATOKONUS, vilket är vanligt om man har kronisk eksem. Keratokonus kan på svenska översättas "skeva hornhinnor", vilket resulterar främst i rejäl oskärpa som är lite svårkorrigerad, men i mitt fall även ihållande värk i högerögat (vissa personer med Keratokonus måste få sina hornhinnor transplanterade, dock inte jag, så detta har inte med transplantation att göra). Jag är alltså en betydande anledning till att de anställda på AstraZeneca har mat på bordet, då konsumtionen av Alvedon sker dagligen numera. 
Slår allt väl ut ska jag slippa dessa . . .  image504      image458

Ännu har dock inte Ciklosporinet gjort så mycket åt ögonvärken men min eksemklåda är ju så gott som bortblåst, så NÖJD är det minsta man kan kalla mitt nuvarande sinnestillstånd.

Kan väl bäst visualiseras med mina sköna "lyckliga apan" & den "lyckligt dansande snubben" .  
  Pekgubbe alltså han. . .image509Pekgubbeoch han  . . .image462


                                       / HA EN SKÖN HELG - önskar vännen Socrate /

Kommentarer
Postat av: Fia

Vad skönt att det finns något som lindrar klådan. Det måste vara ett elände att ha kronisk klåda. Och så undrar jag lite nyifket om det är ögonåkomman som gjorde att du slutade som optiker?

2008-03-28 @ 16:33:45
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Tierra

Åhhh... låter kanon min vän !

Verkligen glad för din skull om du hittat något som åtminstone kan lindra dina besvär... även om själva eksemet inte försvinner. Mina ser inte alls särskilt roliga ut för tillfället... men jag hoppas på att våren, solen och värmen ska göra dem lite bättre.

Jag har också provat lite olika läkemedel, men tyvärr bara mest tillfällig lindring och jag ska nog ta mig i kragen igen och göra ett besök hos hudläkaren.

Sköt om dig och ha en härlig helg !

Med varma hälsningar, Tierra

2008-03-28 @ 16:41:49
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: britten

å det önskar jag dig också min vän...en klifri och värkfri och solig helg kanske utan alvedon också...

2008-03-28 @ 17:32:02
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: SvettLena

d-d-d-d-du är bra du.. :)

2008-03-29 @ 00:22:39
URL: http://fransvilhelm.blogspot.com
Postat av: amonym

Grattis till klådfrihet.....skeva hornhinnor lät dock inte så kul. Tur att det inte syns på utsidan..... känns som det hade sett lite määäääklitt ut. Du är en kämpe!!!!

2008-03-29 @ 16:08:54
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate till Fia: Nej det var inte ögonåkomman som gjorde att jag slutade som optiker, utan den ständiga klådan, som gjorde att jag periodvis inte kunde sköta mitt arbete. Ville helt enkelt "inte vara bland folk" när jag var illröd och sårig i hela ansiktet och så. Var dessutom så nervös av klådan att jag var som ett asplöv. Trivdes bäst hemma bakom egna dörren.
Keratokonus - alltså "skeva hornhinnor" är ibland en grannlaga uppgift för optiker och ögonläkare att ta sig an. Man får allt som oftast transplantera hornhinnan, vilket kan vara nog så knepigt, pga dålig tillgång på transplantat. Värken som jag har drabbar dock bara enstaka person med keratokonus. Det här med "skevhete eller oregelbundenheten" i hornhinnans ytskikt kan ofta korrigeras mycket framgångsrikt med stabila (=hårda) kontaktlinser.
Ursäkta min föreläsning men jag har en förmåga att inte kunna uttrycka mig kortfattat.

TILL ALLA SOM SKICKAT SNÄLLA KOMMENTARER :

TACK FÖR OMTANKEN !!!

vännen Socrate

2008-04-01 @ 13:57:01
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: britten

Här min vän kommer hela dikten...bara för dig....näää för alla som vill

Jag väntar mitt i det sjudande livet som en ensam ö i det böljande havet, som fjolårsgräset på tuvan i vårbäckens ystra flöden, likt de huttrande kala träden som väntar på sin gröna dräkt.
Jag väntar mitt i skeendet omkring mig väntar på förnyelsens livgivande krafter.

Jag vet att snart skall de strömma fram omkring mig över mig genom mig.

Jag hör redan bruset och känner själens marker skälva av förväntan.
Förnyelsen är nära - Jag förnimmer Livets dunkande pulsslag.

Mait Hedberg

Kram min vän

2008-04-02 @ 11:07:01
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Borthy

Vad härligt att klådan är borta! Njut av sömn och passa på att kramas med frugan nu när hon får vara nära!
Passa dig för att överskrida alvedondygnsransonen bara annars vankas levertransplantation och då får du nog öka dosen ciklo... Ajja bajja, inte kul! Folk fattar inte hur farligt Alvedon kan vara! Kram

2008-04-03 @ 13:15:14
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0