Barnen , di barnen

 När jag härom dagen kom till yngste sonens fritids för att hämta honom var alla ute på gårdens lekplats och fick frisk luft medan de lekte och hade "the time of their lives"... Dvs. barnen... fröknarna stod och småfrös i snålblåsten och jag instämde. Barnen gjorde som barn oftast brukar göra - märkte inget av någon blåst eller kyla - de hade ju fullt upp med att leka och "upptäcka livet" . 
                                     image376
Sonen, 7år och förstaklassare, låg på alla fyra i ett ca en meter djupt hål i lekparkens sand och grävde intensivt när jag kom. Så fort han hörde mitt "HEJ" kastade han sig upp och fick inte ur sig orden fort nog när han med lysande stjärnögon berättade att han nästan helt själv grävt detta imponerande hål som i botten var vattenfyllt. Han hade fått lite hjälp av två kompisar men det mesta hade han gjort själv, intygade han och fröknarna höll med. "Han har grävt och grävt ända sen vi kom ut...". Totalt nedsandad från midjan och ner och sjöblöt var han men "OJ VAD LYCKLIG HAN VAR" och detsamma gällde kompisarna som hjälpt till.
En av fröknarna sa när jag kom emot dem att
"jaa, ren är han ju inte - inte de andra heller - MEN OJ VAD LYCKLIGA DE ÄR!"
                                                             image377
När barnen har så kul och blir mer smutsiga än normalt så tänker jag alltid på min egen barndom...var det nån gång man var extra lycklig så var det när man gjort något extra blött eller kladdigt. Minns en gång när vi lekte på isen som frusit på det vattenfyllda hålet efter en rivningskåk. Så här 35-40 år senare känns det som om vattnet var 2 meter djupt men det var säkert bara en halvmeter...vi jumpade på isen som var ganska tjock och lyckades till slut knäcka den och sen sprack den ju mer och mer medan vi hoppade och plurrade och blev sjöblöta ända upp till halsen. Ingen drunknade dock och alla kom helskinnade men blöta hem, dyngsura men LYCKLIGA!
Gissa vad dessa två bilder kallas...  
          Happy children1     Happy children2
Inte kan man bli sur eller arg på barnen när de har så roligt! Det ingår ju i en lycklig barndom att få kladda, kleta, gegga och smutsa ner sig, för att dels HA RIKTIGT ROLIGT dels få HÄRLIGA MINNEN från barndomen.

LÅT BARNEN FÅ SKITA NER SIG RIKTIGT ORDENTLIGT NÅN GÅNG IBLAND - DET BLIR DE LYCKLIGA AV!

Kommentarer
Postat av: Borthy

Mina barn har alltid kunna skita ned sig rejält och de har till och med börja uppskatta att få åka med i 60-graders programmet i tvättmaskinen!

2008-01-30 @ 01:36:24
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: amonym

Smuts är bra! (stulet från något "halvkänt" tvättmedelsbolag)
Tror jag måste blogga om ett samtal, på samma tema, som jag hörde i hallen på dagis här om dagen.....återkommer om detta!

2008-01-30 @ 08:35:46
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate till Borthy & Amonym:
Det där med att köra hela ungen i 60-gradersprogrammet är nåt som vi faktiskt inte provat men det ska ske snarast. Smuts BARA MÅSTE ju vara bra - varför finns den annars...tänk på fråsuggor och tvestjärtar, möss och kvalster...de har alla en uppgift och finns därför...detsamma måste väl gälla SMUTS...
En annan svår fråga: FINNS DET REN SMUTS?

// vännen Socrate

2008-01-30 @ 10:58:21
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: britten

Ett skitigt barn är ett lyckligt barn !

kram

2008-01-30 @ 14:33:36
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Tierra

Hej min vän !

Låter som en bra filosofi... låt dem leka... tids nog kommer allvaret, ansvaret och arbetet... då kan det kännas bra att kunna se tillbaka på en lycklig, lärorik och givande barndom :-)

Hunnit kolla länken ännu?... eller kanske gjort ett studiebesök på någon zooaffär?... är ju lite nyfiken ju ;-)

Sköt om dig och ha en härlig onsdag !

Varma hälsningar, Tierra

2008-01-30 @ 14:47:52
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Socrate

Socrate till Tierra:
Tyvärr har jag inte kollat länken än men tänkte göra det hemma i kväll i lugn? och ro? ...
Hör av mej med rapport om hur det går.


SKÖN ONSDAGSAFTON önskar vännen Socrate

2008-01-30 @ 15:46:57
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0