Doktorn ordinerade godis!!!

    
Vaddå??? Är inte det normalt eller??? För oss här i min stad är det vardagsmat att doktorn ordinerar godis.
Där jag bor har nämligen de "vanliga läkarna" ett avtal med tandläkarna, som består i att de ska rekommendera var 5'e patient att äta godis. Klart att denna vandel renderar Karies och annat otyg i bissingarna, vilket ju ger tandläkarna arbete.
Himla lukrativ idé - tycker tandläkarna och betalar utan tvekan 20% av intäkterna till de läkare de skrivit avtal med.
                        
                     NÄE!   NAE!   NJAE!!!
Så är det ju inte alls, utan det var nog mot en speciell åkomma jag blev ordinerad, av min trevliga och mycket omsorgsfulla läkare Ulla-Britt, att äta sura karameller, ju surare desto bättre.
Citronsyran i dem är den verksamma substansen.
En riktig bamseknöl, stor som ett plommon, hade jag på halsen och sånt bör ju undersökas, tyckte jag efter några dagars eftertanke.Jag hade något som  läkare kallar "spottsten", som brorsan, läkaren, förklarade som förkalkning i en spottkörtel.
             
Hon skrev "givetvis" oxå ut en 10 dagars Penicillinkur.....tror du att jag åkte direkt till apoteket och hämtade ut penicillinet?
Njep ! Jag åkte direkt till godishandlaren och inköpte ett smärre parti med di där supersura, hårda gula kulorna.
Gillar i vanliga fall INTE ALLS sura eller hårda karameller, men i denna situation blev de alldeles särdeles smakfulla, ety de skulle ju besitta en särdeles läkande kraft på min sjuka lekamen".

Givetvis åkte jag sedan vidare till apoteket, för helt säkert trodde jag inte på att "di dära sura" skulle kunna kurera min åkomma på egen hand.  HUR SOM HELST - LÄCKER ORDINATION VAR DET!

...och så till "something completely different" 
            - som Monty Pythongänget skulle sagt...

             
Dessa röda bär plockade frugan i helgen och vackert är det.
          VADDÅ FÖR BÄR???
 Ja, vi befinner oss i Småland så jag svarar bara -
  "På lingonröda tuvor och på villande mo..."
       

OJ VAD HÄR SKA ÄTAS BLODPUDDING, KORVKAKA, GRÖT OCH ANNAT SMASKIGT MED LINGON TILL!
      .............hela hösten, vintern och våren!.........

                    utbrister förnöjt vännen Socrate!

Kommentarer
Postat av: Ninni

Inte illa att bli ordinerad godis hoppas det hjälper"!

Jag äter surpiller (men inte godis) för attslipe urinproblem!



Nej du min vän så enkelt är inte vårt problem med datorn..det trixet har vi försökt med flera gånger!



ha det gott med alla goda lingon..kram



2008-08-27 @ 10:24:50
Postat av: britten

Hej där !



Först och främst...TACK för dina gulliga och med kännande kömmentarer på min blogg...



Finns inga bär så vackra som lingon...mor har lovatr mig ett par liter...vilken lyckost jag är...



Surisar ...vilken bra läkare du har...min mamma brukar ordinera glass när jag har ont i halsen...krya på sig...

2008-08-27 @ 11:10:28
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Socrate

Jodå, nog verkade "medicinen" jag blev frisk efter nån vecka. Nu hände sig detta "i somras" (va, är sommarn redan slut???) så det var ett tag sen.

"Surpiller" var ju ett strålande namn på piller - åtminstone vissa - för de kan ju smaka pyton.

Det där med glass mot halsont är en klassiker, tror man fryser ihjäl bacilluskerna...

...förresten Britten, är ni hemma i Svärrje igen eller ?

hälsar vännen Socrate

2008-08-27 @ 12:01:34
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Tierra

Hej min vän och stort tack för dina ord !



Kanske skulle man ta en tur ner till Småland, ni verker ju ha väldigt bra och insiktsfulla läkare där ner ;-) Hursom... skont att det blev bra med den där otäcka klumpen... tror t.o.m. jag sett något liknande en gång i tidenas begynnelse... när jag var i en helt annan branch än idag.



Lingon är gott... och om jag såg rätt häromdagen hade vi besök vid ett närbeläget köpcentrum... av en stor lastbil där de sålde lådvis av lingon från flaket...



Skönt att se dig tillbaka och vid gott mod !



Varma hälsningar till dig och familjen från mig, Tierra

2008-08-27 @ 15:27:53
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: vonnaponna

Såna ordinationer har jag aldrig fått...Men så har jag aldrig haft nån klump heller.

Vilken fin lingonbild.



Det är tur att vi är småläningar så vi kan njuta av dom.



Take care. Y

2008-08-27 @ 21:15:43
URL: http://vonnisponnis.blogspot.com/
Postat av: Fia

Men du glömde ju kroppkaka! Jag vill ha lingon till kroppkakan, inte skirat smör!

2008-08-27 @ 23:18:07
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Socrate

...visst Fia, det kan Du gärna få ha lingonen till,

men själv är jag inte så förtjust i kroppkaka, så där passar jag...

vännen Socrate

2008-08-28 @ 09:04:16
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: britten

jo då hemma var ordet...

2008-08-28 @ 19:55:23
Postat av: Soffie

Om min son fick godismedicin skulle han ta det,han har nämligen vägrat medicin sen han va liten å spydde av nån läskig sort,nu är han 13 å han tar inte ens en huvudvärktablett.

både på gott och ont.

Hoppas godiset hjälper.

Må så gott

2008-08-28 @ 22:18:35
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: amonym

Vad trevligt med godismedicin=)

I kväll bär det av till din metropol och löpning! Vi kanske ses?!

2008-08-29 @ 11:06:27
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: amonym

it's me ögän=) petimeeetäääään här norröver vill bara påpeka att det är 37 km max till din metropol möjligen 40 om det är skatteverket som man skickar vägbeskrivningen till=) så däääää så

2008-08-29 @ 11:13:12
URL: http://amony.blogg.se/
Postat av: Socrate

Te vännen Amonym:

Kanske vi ses - åtminstone fru Socrate ska oxå deltaga i loppet.

Angående avståndet använder jag mig alltid av schablonsträckor och då blir det minst 40km, oftast 48.

JU!

ha't Gott! vännen Socrate

2008-08-29 @ 14:08:38
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Borthy

Bra doktor! Tänkte väl att det var för "bra" för att vara sant även om det var Småland med det där avtalet. Hoppas att du kryar på dig raskt. Har karamellerna hjälpt?

Blev sugen å gröt med fet mjölk och rårörda lingon. Kram

2008-09-01 @ 03:55:01
URL: http://borthy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0