Är man normal om man...

Akten eder! Idag tänker Socrate vara mycket personlig. Kanske mer än vad som är nyttigt om man vill förefalla hyfsat normal, detta ord som egentligen är totalt missbrukat. "Normal" omspänner så stora variationer att det är spörs om inte ordet  borde skrotats för länge sen. Jag tvekar ofta att använda ordet och dess motsats "onormal", då vi alla har små egenheter, idéer och olater som gör oss högst onormala. Min uppfattning är att de flesta av oss "normala" människor är ytterst onormala.  Detta möjliggör ju att "den som är onormal är mycket normal".
 Nu till inlägget som skulle vara så personligt (och därför helt onormalt)(...eller kanske normalt?) :

Jag kan bli alldeles lyrisk när jag ser en fin, slät, välhyvlad träplanka eller bräda - vilket du vill. 21/95 eller 2″/4 eller allra helst 21/70, som är en så harmonisk kombination, just i förhållandet tjocklek-bredd. Vad sa du? "Harmonisk kombination"? Ja, jag tycker det men då är jag så nära en "plankfetischist" man kan komma. Sa du "plankfetischist"? Jovisst., men kanske "träfetischist" vore bättre, men just förädlat trä, alltså plankor som blivit hyvlade till en viss dimension ger en sån behaglig känsla att beskåda. Jag kan absolut inte förmå mig att kasta bort en planka som är under halvmetern i längd, om den är i gott skick. "Den kan ju komma till användning nån gång" . Detta "nån gång" inträffar i de flesta fall inom max 5-6 år eller mer så jag tycker nog att jag inte verkar sparsam i onödan. Är ju dock Smålänning, så jag kan ju luta mig mot den (ö-)kända småländska snålheten om det behövs ytterligare argument till denna hamstermentalitet. Skulle det hända att jag får en släng av städiver (och det händer minst 13 gånger om året), i mitt garage där min planksamling finns, kan jag ju vara ganska säker på att det någon eller några dagar efter jag varit på tippen med vissa väl utvalda delar av brädsamlingen, uppstår ett synnerligen akut behov av just något av dessa kasserade exemplar. Typiskt exempel på Murphys lag.

Fler finns ju dock att inhandla i stans brädgård "Optimera". Denna anrika firma som fortfarande, efter 2 namnbyten på 7-8 år, i folkmun går under namnet "Berglunds". Samma sak gäller en av ortens bensinmackar (VA!?! Säljer de fortfarande bensin på bensinmackar? - Det trodde jag de slutat med för länge sen!!!) som tills för ca 15-16 år sedan hette Gulf. Dess nuvarande ägare och son till grundarna, Gunnar&Ulla, heter Ulf och har sedan barnsben kallats "Ulf på Gulf" . Macken har gjort minst två namnbyten på ca 15 år, men kallas fortfarande just "Gulf" . 
Ortens ICA-affär hette "ICA-Klingan" i ca 30 år men bytte för 6-7 år sedan till "ICA Supermarket". De flesta har under dessa år i "namnförskingringen" fortsatt att säga "Klingan" och härom dagen bytte affären ägare och hör och häpna! - Klingan hade återuppstått med en stor skylt på väggen som tillkännagav det nygamla namnet.
Vad skönt att vissa saker är som de en gång var så man kan kalla dem vad de i de flestas ögon och öron egentligen är. Och med detta var dagens förvirrade inlägg från plankor till nambyten slut.

DAGENS FRÅGA: Vad är det för skillnad på en bräda och en planka?
                                                        Svara gärna under "Kommentarer" nedan.

                                  / (o-)normale Socrate /

Kommentarer
Postat av: amonym

För mig (som inte känner minsta passion för brädor eller plank... sorry) så är en bräda mer rufflig och ohyvlad och en planka är slättare och mindre benägen att ge spetor. Kan det va så?

2007-09-09 @ 21:42:22
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

>>amonym: Kan nog vara så. Jag som nu'rå har denna märkliga passion borde ju typ veta.Ska fortsätta efterforskandet.

2007-09-09 @ 22:27:50
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0