Ska damma av den gamla skivspelaren...(eller nostalgiske Socrate part IV)

                                                                                           image114

Nu har nostalgikern Socrate vaknat till liv igen. Jag är ca 3 mm från att plocka fram min gamla, hederliga skivspelare - ni vet en sån där som man hade innan 1985-90, när CD-skivan, och därmed CD-spelaren trängde ut den i glömskans vrå. Innehar ca 3-400 LP-plattor (OJ, vilket nostalgiskt rus som for genom kroppen, bara av att skriva det ordet) i några kartonger och merparten av dem har ju HELBRA och skön musik nedtryckt i sina spår. Skaffade ju för kanske 15 år sedan en ny pickup för att kunna spela de hederliga skivorna, i ett försök att klamra fast i det längsta i den "hederliga", gamla fina tekniken med rasp och blörp och brus. Den lokale handlaren trodde inte han kunde hitta en pickup till min finfina Philipsspelare. Han fick den gamla och gjorde inga utfästelser men lovade försöka. 2-3 veckor senare ringde han och skrek nästan i luren "JAG HITTADE EN PICKUP - DET TRODDE JAG ALLRI'!"
                                           image113
Så nu när skivspelaren ("grammofonen" som den kallades av mina föräldrar) är så hiskeligt nära att vara framme så känns det som om man har en guldgruva framför sig att få lyssna & ha en riktig nostalgitripp till.
                                                          image115
John Miles,
EarthWind&Fire, Manfred Mann, Elton John, flertalet plattor med gitarrgiganten Lee Ritenour (som jag hade stenkoll på sådär i 15-27-årsåldern). Michael McDonald och Doobie Brothers. Dire Straits och Supertramp. Oj, vad jag ska njuta! Får nog ta en veckas semester och bara "spisa plattor" *. Förmodligen kommer barnen att digga en och annan av låtarna för de gillar oanat mycket av "föräldrarnas URGAMLA musik" . 


* Spisa plattor= Lyssna på musik som lagrats på svarta, platta, plastskivor på vilka s.k. spår finns och som passeras av en s.k. "nål" (placerad i änden av den s.k. tonarmen på den s.k. skivspelaren/grammofonen) som
avläser djup&bredd på dessa spår och därigenom detekterar vilket analogt ljud som ska strömma ut genom
den s.k. stereoanläggningens högtalare. Uttrycket härstammar från 1960-talet då att "spisa plattor", dvs. "äta musik" var ett mycket populärt begrepp.
                                                                   /   nostalgiske Socrate Part IV   /

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0