Bloggtugget

Lite märkligt är det, språket i e-mail och SMS. Här och var även i vissa bloggar. Inte alla men ganska många använder ett speciellt, förenklat och förkortat "tugg" när de bloggar, SMS'ar eller mailar. Jag använder själv vissa specialförkortningar typ "oxå" & "&" . "Typ" är ju främst ett "talord" - inte så mycket i skriftspråk men just på vissa bloggar används det ganska flitigt. 

Jag är av typen "petimeter" som anstränger sig mycket med att stava rätt även i SMS, mail & blogg. Frugan använder sig av funktionen "T9" i SMS - ni vet den där man bara skriver bokstav för bokstav och mobileländet på något sätt fattar vilket ord man menar och skriver detta. OFTAST! Vissa SMS fattar jag NADA av, då T9 "skriver som den tycker", vilket resulterar i ett samelsurium av märkliga formuleringar typ "SKA VI ÅKA I SKATEBOARD OM GÖRAN PERSSON HOPPAS RÄKAN SÅGA?"  (...ett exempel typ, som EJ funnits i verkligheten...typ...)
Det i mitt eget fall märkliga är att jag kan reta gallfeber på mig åt många av de där uttrycken som andra använder, samtidigt som jag själv använder mina "egna specialare". Undrar om det sitter andra därute i cyberspace och retar upp sig över mina "bloggord" ?   Nu är det ju en ytterst begränsad skara läsare man har men kanske någon blir uppbragt över min fattiga svenska???
                                                                     image89
 
Att reta sig på en företeelse som man själv i allra högsta grad deltar i är ju ett av livets mysterier...eller är jag helt ensam???                   Fortsättning följer...

                                                            / förbryllade Socrate /


Kommentarer
Postat av: Vilhelm

Idag får FransVilhelm bräcka dig. Det ska det verkligen stå "petimeter"? Det stavas ju "petimäter".. JÄÄÄÄZZ!! JA VANN!! Ä D FÖÖVRIT DÄTTA DÖ KALLA SMS- Å MAJLSPRÅK? ;)

2007-10-05 @ 23:20:32
URL: http://fransvilhelm.blogspot.com
Postat av: Borthy

När jag skriver snabbt blir det en hel del T9 i min blogg men ordet typ går bort och jag försöker skriva någolunda någolunda men det går som det går med det i bland! Man ska nog inte tänka på det så mycket utan mer skriva av sig! Trevligt att ha träffat dig! / Borthy

2007-10-06 @ 00:04:08
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Socrate

>>FransVilhelm: Wizzt wizzt. Rett ska vara rett.
PETIMÄTER (petit-maitre, dvs. "liten herre" på franska) Svenska: "STRUNTVIKTIG PEDANT". Och sån vill jag ju'tte va även om jag nog ä det beträffande vissa saker - CD-samlingen bl a.
>>Borthy: Du har helt rätt. Viktigast att få skriva av sig. Men du måste ju vara en helt enastående person som har en inbyggd T9-funktion i dig. Hur fixade dina föräldrar det? Ordet typ är nog ett ord för ungdomsgenerationen men förekommer även hos personer över 25.

2007-10-06 @ 13:38:35
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: amonym

hihi! Vad kul att Frans fick rätta till din stavning!
Men socrate du menar väl inte att du inte använder T9 när du skriver sms!!!!????? hihi! Det går ju o kolla att ordet blev det man tänkt men o andra sidan är det väl bra att den man skriver till får tänka till lite - livet ska inte vara för lätt! Det ska vara nått att bita i!

2007-10-06 @ 14:04:02
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Borthy till amonym

Tror vi få lära upp den lilla herren på T9!
Just nu städar jag källaren så jag får egentligen inte hålla på och blogga nu... ned med mig i källaren igen....

2007-10-06 @ 14:50:08
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Socrate

Ja en lektion skulle nog behövas. Tonårssönerna (varav FransVilhelm är en) skulle säkert fixa det om bara fadern ville (pinsamt ---rodnar) . Kan det vara en åldersfråga tro. Jag råkar ju veta att jag är sju år äldre än amonym och så där en 10 år äldre än Borthy. Skönt att ha något att skylla på när man inte fattar, även om anledningen är töntig...

2007-10-07 @ 18:36:11
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: amonym

It's all in your mind - du brukar väl inte vara bangen på att prova lite nytt! Så, sätt igång och testa! Nu med detsamma!

2007-10-08 @ 13:47:43
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

>>Amonym: Har testat flera gånger men tycker inte det flyter bra. Hakar upp mig för mycket när det inte stämmer. Skriver ganska fort på helt vanlig hederlig gammaldax sätt...och mer bråttom har ja'tte.

2007-10-09 @ 10:13:58
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0