Liten reflexion

                                      image189 
OKAY!  Ämnet som avhandlas i detta inlägg är oerhört trivialt och Du får gärna tänka "kunde han inte hitta något annat att skriva om i vår stora, fantastiska, mångskiftande värld?" Visst kunde han det men han kände inte alls för att avhandla "Vattnets betydelse för sjöfarten" eller "Symaskinens utveckling i 1600-talets Kenya",. . .
det finns bara tvenne alternativ för Dej käre läsare:
1. Fortsätt att läsa.
2.Stäng ner sidan och göra något du tycker är mer meningsfullt än att läsa Socrates eviga pladder.    
Hur kommer det sig att många som hälsar på en med "sätta upp handflatan i luften-hälsningen" , samtidigt tittar nedåt?
Är de blyga eller? Är de ovanligt fula så de inte vill visa sitt ansikte? Har de svaga nackmuskler så att de "tappar huvudet" hela tiden? Tillhör de en mystisk sekt som förbjuder dem att visa ansiktet, men även förbjuder dem att bära burka eller slöja?
Företrädesvis män gör så.  Kvinnor är lite bättre på att hälsa och titta tillbaka. Medan killar hälsar med handflatan i rak linje mot personen i fråga, hälsar ofta kvinnor med HELA HANDFLATAN ÖPPEN, 90°mot personen i fråga.  Ingen stor grej i vår tillvaro som är fylld av interaktioner och möten av olika slag och nu tror jag ju inte att de som gör så är medvetna om det men då kan ju JAG vara "the messenger boy". 
Vill inte kasta någon skugga över någon annan för jag gör så mycket dumma saker själv men - reflektera över olika företeelser kan man ju göra.
Och om man nu ska hälsa på någon kan man väl ändå bevärdiga den med en blick. . .då känner den personen att han/hon är sedd och man kanske till och med får ett leende tiibaka.
"What a wonderful world it whould be if everybody always smiled at everybody!   
  Gustavs "upponer-hälsning"image204        // Socrate                                 

Kommentarer
Postat av: Borthy

Har aldrig i livet tänkt på det här tidigare men det är ju sant som du säger!
Tror det där med att titta ned samtidigt är en kombinerad bugning, eller att visa värdnad mot den man hälsar på ...på något vis...nej, jag måste fundera! kram och trvlig kväll!

2007-11-25 @ 19:19:43
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate > Borthy: Jovisst, jag kanske är ensam om att ha ett antal i min omvärld som gör på det viset,
därav att Du inte tänkt på det. Inget stort problem alls men när man är intresserad av socialt samspel och sånt så stannar man ibland upp vid sådana små företeelser och tänker VARFÖR? Se där hur det kan vara om man lever i en liten liten värld med lite, lite att göra och har mycket, mytclet att tycka.

Trevlig söndagskväll själv //Socrate

2007-11-25 @ 19:34:32
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: britten

Jag blir alltid lite misstänksam när folk inte tittar på mig när dom hälsar.

Brukar vara med när min man anställer folk och en gång så anställde han en kille som jag genast blev misstänksam på just av den anledningen...utan att gå in mera på det kan jag väl säga att mina mistankar var helt bekräftade...vill apsolut inte påstå att jag är någon människokännare men om man inte kan se varandra i ögonen ..då ...hhmmm

Trevlig kväll
// britten

2007-11-25 @ 20:09:49
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: amonym

Känner att jag genast måste studera mig själv för att se hur jag gör!!! Har inte tänkt på det! Men nu när jag är 40 (jämt - inte plus förrän 41 har jag bestämt!) så ska jag genast fundera på detta!
Och
1000 miljoner tack och kram för den fina presenten! Den snurrar i bilen just nu!!!!

2007-11-26 @ 10:24:43
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Inger

Hej Socrate, och tack för din kommentar hos mig.
Vänliga ord. Det är sant som du beskriver, i ditt inlägg. Jag vill oxå gärna se människor i ögonen.
Ögonen är ju själens spegel. De säger mycket om en person. Och jag tror oxå att, i allafall de flesta kvinnor, ser mera varandra i ögonen. Det kanske kan bero på blyghet, i allafall för en del män...
Ha en bra dag!/Inger

2007-11-26 @ 13:10:42
URL: http://IngerEmKssson.blogg.se
Postat av: Borthy

Jag har faktiskt inte tänkt på det så mycket hos vuxna men kom just på att en del barn gör det, alltså inte tittar vuxna i ögonen och då ser jag rött direkt! Litar inte på!

2007-11-27 @ 08:45:44
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0