ÄNTLIGEN!(Socrate rekommenderar Part IV)

Nu är den i min ägo! Vaddå förnågot, undrar kanske en och annan. Speciellt bland Er 8 av mina trogna 4 läsare. De andra vet inte vad de missar, men det är en helt annan femma.
                      image143                        image142
Jo, det som är i min ägo är THE EAGLES nya CD "Long Road Out Of Eden" .
Har väntat några månader på den, sedan jag fick veta att den var på gång.
Den första skivan med nytt material med denna supergrupp, på många, många år. Ca 28, om man får vara exakt. (Kul formulering, det där blev "ca 28, om man får vara exakt" ) De har släppt ett par skivor under tiden men då en med Greatest Hits och en - 1994 - med mest gamla hitar men med några nya unpluggedlåtar, bl a. - som jag nämnde den 9 oktober i inlägget Socrate rekommenderar - Part III - en suverän version av deras slagnummer Hotel California.
Nåväl, på den nya plattan, som är en dubbel-CD finns 20 suveräna låtar med the Eagles alltid klockrena stämsång och läckra gitarrharmonier i countryrockstil. Har lyssnat genom den ett par gånger och läst texterna och här och var är det poesi i den högre skolan (enligt mej då alltså). Läs bara ett utdrag ur låten "How long" :

"Like a bluebird with his heart removed - lonely as a train
 I've run just as far as I can run
 If I never see the good old days shining in the sun
 I'll be doing fine, and then some"

"Everybody feels alright, You know I heard some poor fool say.
 Everyone is out there on the loose
 Well, I wish I lived in the land of fools and no one knew my name
 But what you get is not quite what you choose"

Ok, bara ett utdrag ur en låttext men den sorgsna, vemodiga stilen passar mej som handsken, då jag upplever att livet inte bara är en dans på rosor utan en hel del kamp också. Ser jag då allt i svart - INTE ALLS, men den som kan säga att livet bara är lätt & enkelt, räcker upp en hand!!! -  men den där "lonely train in the night-along way from home-känslan" är en behagligt melankolisk stil, som jag tror kan tilltala alla människor, inte bara de som känner melankoli ibland.
Stämmorna i sången hos dessa 60-åringar (ok, en är bara 59) - men den alltid långhårige* Timothy B. Schmit fyllde 60 förra veckan - är om möjligt klarare än nånsin och det är ju ganska läckert för att vara några snubbar som tog en paus på 14 år och knappt talade med varandra.
SOCRATE REKOMMENDERAR VARMT.

* Undertecknad ser ut som om jag kunde va Timothys pappa, de 13 årens skillnad till trots.

Kommentarer
Postat av: Tierra

Hallå min vän !

Kan bara hålla med dig när det gäller Eagles... har visserligen ännu inte hört den nya skivan... men det är ofta som jag plockar fram den underbara DVD:n "Hell freezes over"... och bara njuter.

Jag ska försöka ta mig tid att lyssna på den nya snart, tack för tipset !

Sköt om dig och ha en bra onsdag !

Varma hälsningar, Tierra

2007-11-07 @ 12:02:22
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Socrate

Socrate till Tierra:
Kan verkligen rekommendera den. Har inte lyckats lyssna slut på "Hell freezes..." ännu som tur är.
Hur går det med chokladdrickandet? Som jag ser det kan det nog vara mycket mer hälsosamt än kaffe. Här på mitt jobb talas det i perioder om chokladens nyttoeffekter och det ska ju finnas en hel del. Själv är jag chokladallergiker så det är ganska mycket te sedan en tid, för att minska på kaffesörplandet i tid och otid.

Ha nu en fortsatt skön onsdag
önskar vännen Socrate.

2007-11-07 @ 13:03:48
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: amonym

förmodar att Staying alive med BeeGees är out of the question....hihi!
Tycker också att Eagles har gjort mycket bra. Har dock inte hört den senast .....än! Måste väl försöka "mogna" till min musik smak snart nu när det närmar sig....hehe!

2007-11-08 @ 21:16:21
URL: http://amonym.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0