PROBLEMET ÄR INTE INVANDRAREN UTAN SVENSKEN !

Den här och där heta - och just nu mycket aktuella - debatten angående skolavslutning i kyrkan eller ej är en riktig storm i ett vattenglas. Ungefär som "negerbolls-problematiken" . Om man frågar 1000 invandrare om de har stora problem med att fira skolavslutningen i svenska kyrkan är jag ganska säker på att ca 998 av dem svarar "NEJ" . Detsamma tror jag gäller bakverket, som hetat negerboll sedan sin födelse för sisådär 50 år sedan. Och det handlar inte om att man tänker "niggersvin" varje gång man säger ordet negerboll.

Problemet sitter hos inskränkta svenskar som tycker att det är kul att fabricera problem eller förstora upp sånt som egentligen är petitesser. Jag tror att problemet sitter i deras egen motvilja till att vistas i en kyrka eller sjunga psalmer. Det handlar inte alls om "att visa respekt" .
Jag är den förste att respektera att vi människor har olika åsikt om saker och ting och i synnerhet om tro. Men de invandrare som jag känner har en mycket öppen attityd till vårt svenska samhälle och vill delta i de flesta av de företeelser som sker. Frågan är i stället "släpper vi in dem" ? Jag tänker mig dessutom att jag själv flyttade till ett fjärran land. Inte kunde eller skulle jag  kräva att man ändrade sitt sätt att fira skolavslutningen, bara för att det skulle vara som jag vill !!! Det är väl respekt att låta folk göra som de brukar.
Det vore nog ganska främmande för de flesta människor att "komma och klampa på" och försöka ändra på folks vanor & traditioner i ett annat land (så länge de inte är skadliga för kropp & själ) .
Är det inte ganska nojigt att inte kunna tänka sig att sjunga "Den blomstertid..." som gjorts i decennier? Vi skippar fler och fler traditioner som det är och tappar snart fotfästet om vi inte har lite stabilitet att klamra oss fast vid.

Traditioner är viktiga för vår identitet och vår samhörighet - låt dem vara och focusera på viktigare saker!
Den som tycker olika - kommentera gärna detta inlägg.
    
 TACK FÖR ORDET !!    säger   
     // debatt-Socrate //

Kommentarer
Postat av: Kulla

Ungefär som Scandic som slängde ut Biblarna ur rummen för att det var 1 st humanist som inte tyckte om att det låg en bibel i skrivbordslådan på rummet.
Folk som sitter vid makten lever inte i verkligheten.
Dom flesta svenskar vill gå på skolavslutning i Kyrkan.
Dom flesta har aldrig vad jag vet mått illa av att det ligger en Bibel i en låda på hotellrummet.
Det är som den stora myten att Sveriges befolkning består av hör o häpna 10% homosexuella,!!!fantastisk siffra.
Om man upprepar det länge o väl så tillslut så tror makthavarna att det är så.
Det fina med Sverige är att det finns yttrandefrihet bara du inte säger ngt negativt om homorörelsen,,,,knepigt värre.

2007-06-06 @ 08:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0