SNOOZE

                                                                                                  
Idag avhandlas ett mycket brännande ämne som påbörjades i gårdagens inlägg, nämligen "snoozens längd" .
Vem har bestämt att en snooze i mobiltelefonens - i mitt fall SonyEricsson K610i - larm ska vara just nio (9) minuter lång? I min fyrkantigt rutiga värld är det jämna siffror som gäller, så i det här fallet hade 10 minuter varit aktuellt. Det finns säkert alla variationer i olika mobiler men hur tänker man när man fastställer själva tiden?
Är det en EU-bestämmelse? Turkiet har ju vissa problem med sitt inträde i EU - kan detta bero på att de sedan gammalt och som välkänt är använder sig av "13-minuterssnoozen"? Snacka om att ha tid att somna om hårt!
Fusk kallar jag det, mot bakgrunden av att jag, morgontrötte krake, endast ska få snooza i nio (9) minuter!!!
Nu vet ju alla som hängde med på historielektionerna i skolan att redan på Kemal Atatürks tid  (1881-1938) hade man långtgående planer på att nationellt införa en ny snoozestandard i Turkiet, med den kontroversiella tiden av 16 minuter, men då utbröt ju nästintill kravaller så man la dessa tankar på is (mycket pga att man gjorde en mycket viktig iakttagelse, nämligen den att snoozen inte var uppfunnen ännu, den kom först 1951) Ända in i våra dagar håller Turkiska staten hårt på traditionen att 13-minuters snooze är alldeles lagom - detta trots att ordet "lagom" inte finns i något annat land än Sverige.
                                                       
Min väckarklocka - av den gamla hederliga men dock så digitala och satelitstyrda modellen - har en 5-minuterssnooz. Den går ju bort så det bara knakar för det är ju knappt lönt att somna om, om man ska vakna igen efter 5 minuter. Nej tacka vet jag mobiltelefonlarmet, som har 4 minuter extra snooz jämfört med den mer stationära diton på mitt sängbord. 
                                                                               
Undrar om de styrande i EU tagit ställning till Turkiets "snoozestandard" när de bedömer inträde i unionen eller ej? Nu raljerar jag ganska kraftigt om detta med "Turkisk snoozelängd", eftersom jag aldrig hört talas om och troligen aldrig kommer att höra talas om den...men allvarligt talat VAD HAR STYRT VALET AV JUST NIO MINUTER NÄR MAN SKULLE PROGRAMMERA SNOOZENS LÄNGD I MOBILENS LARM? Och vad har styrt valet av andra tidsrymder på snoozen i andra manicker, såsom väckarklockor, klockradios (heter det så?) och andra prylar som har till uppgift att lömskt väcka folk, bara för att direkt tillåta dem att somna om, dvs. snooza, en förrädiskt kort men oj så behaglig stund?
Jag ska ta patent på "Socrateklockan" som har en snooze på minst EN timme, kanske TVÅ! Det vore lite lönt och skulle bli en brakande försäljningssuccé och sist men absolut inte minst, göra Socrate till mångmiljonär.

Med detta svammel avslutas dagens inlägg som behandlat en av vår samtids viktigaste och brännande frågor.
                            
               HA NU EN RIKTIGT SKÖN TREDJEADVENTSHELG önskar vännen Socrate
                                        image269Snoozecontrol on a farm...

Kommentarer
Postat av: amonym

och vad som är mer spännande med 9-minuter-snoozar är att när man tryckt 4 gånger då har 36 minuter gått och en halvtimma på morgonen är rätt mycket det.....synd att inte hela världen kundes stanna 9 minuter.... eller?

2007-12-15 @ 16:59:49
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: konrad

Ja, tekniken. Min SonyEricsson telefon är teknikens under med allt som tänkas finnas på en telefon. Bara ett problem, varje larm jag lägger in ligger kvar. Den ringer några gånger kring halv åtta, två gånger efter åtta och kring halv nio. En lång Snozze är önskvärt från en som aldrig får sova i veckorna..

Dags för ny telefon!

2007-12-16 @ 02:34:42
Postat av: britten

ja det var ett brännande ämne...när jag väl har somnat så sover jag så lätt så jag behöver ingen snozzer...

ha en trevlig 3e advent du också

2007-12-16 @ 14:48:53
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger

Ja, kanske inte så dumt men 1 timmes snozzer.
Då kan man koppla av lite mera på morgonen....
Du får försöka få patent på en sådan, väckarklocka eller telefon.... hihihi jag röstar för det, om du behöver röster dvs....
Ha en bra vecka innan jul...

2007-12-17 @ 13:25:06
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate > Inger: Tack för supporten. Undrar om det inte kunde bli en storsäljare! Slippa starta om snoozen gång efter gång - bara sova vidare länge!

HA DE GOTT I JULLUGNET!

2007-12-17 @ 14:02:18
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0