"ENDAST YTAN ÄR AVTORKBAR"

image250                                              image251
Hittade ett så härligt mjukt gosedjur på Shellmacken härom dagen. Det var åsnan Ior som just för att han såg så sorgsen och melankolisk ut, drog mej till sig. Ett mjukare gosedjur får man leta efter.

Jag kände och klämde lite på den och så fick jag för mej att läsa på etiketten som satt på den. Där stod den, den obetalbara meningen "ENDAST YTAN ÄR AVTORKBAR". Frågan som automastiskt ploppade upp i mitt huvud var "HUR OFTA SPRÄTTAR MAN UPP ETT GOSEDJUR FÖR ATT KUNNA TORKA AV DESS INSIDA?"

Nu vet jag ju att det finns en hel tunna full med tvetydiga, onödiga (som jag upplevde det i detta fallet), sanslösa och mycket märkligt formulerade tvättråd eller andra råd på allehanda produkter i vår värld. Denna tyckte jag dock tog priset. Texten är säkert välmenande och säkert finns det också en anledning till den men jag kommer inte på vad det skulle vara...   Gör Du så hör av dej till mej så min nyfikenhet kan stillas.

Här följer några andra exempel på märkliga varudeklarationer:

*Strykjärnstillverkaren Rowentas strykjärn har texten
             "STRYK EJ KLÄDERNA MEDAN DE SITTER PÅ KROPPEN".

*Varningstext på en sparkcykel:
             "DENNA PRODUKT RÖR SIG NÄR DEN ANVÄNDS".
*Varningstext på teflonstekpanna:
             "HÅLL FÅGLAR UTE FRÅN KÖKET NÄR PRODUKTEN ANVÄNDS". 

                       Får nog bli en Ior till jul - oavsett avtorkningsmöjligheter.

Kommentarer
Postat av: amonym

Här kommer en tråkförklaring.... tror bara att den som översatt har taskig svenska. Tror du inte det ska vara mer att "ytan endast är avtorkbar" - alltså du kan inte bada den... eller kanske inte!
Det sägs att det i USA står på t ex hårfönar att de inte får användas i duschen.....det gäller att vara tydlig!

2007-12-11 @ 08:21:29
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: britten

hihi hi ja att vara tydlig eller övertydlig det är frågan !

Ha det bra

2007-12-12 @ 23:38:41
URL: http://pyrobritt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0