Äntligen hittade jag felet...tror jag...


Jag har haft problem med min laptop på jobbet i ca 4-5 veckor. Har varit tvungen att starta om den otaliga gånger om dan och hur kul är det? Tar tid och distraherar i jobbet. Det har tagit ca 4-5 minuter att starta den om morgnarna också. Det är en Acer Aspire, som vissa kallar "skräp" men som tjänat mej bra i ca 4,5 år nu.
Ett par gånger har hårddisken formaterats om och internminnet har bytts ut till lite kraftfullare, under den tiden. Är ju uppkopplad till ett nätverk som jag "tappat kontakten med" flera gånger om dan de sista månaderna. Då tappar jag internet, intranet och e-mailfunktionen, vilket inte är hela världen alltid men mycket av mitt jobb är baserat på att kunna använda datorn, så visst spelar det roll. Gissar att kanske 50% av alla jobb idag är beroende av en fungerande dator, fungerande internet/intranet eller en fungerande nätverksuppkoppling, förmodligen ännu fler...
Har haft en del support från IT-avdelningen men problemet har kvarstått. Jag har även bytt till en sprillans ny nätverkskabel men där satt inte felet.
image249
Idag kom jag på att det kanske var något glapp i själva nätverksuttaget på datorn.Mycket resolut och oerhört målmedvetet placerades en "snoppstopp" som vi kallar dem hemma hos oss, alltså en sån där lite rektangulär, avlång påsförslutare av plast. under själva kontakten på kabeln, så den vinklades uppåt något (fråga mig inte varför vi kallar dem "snoppstopp" - det är ingen förväxling med kyskhetsbälte om nån trodde det...själva funktionen som ordet beskriver kunde ju dock antas vara sådan...men NEJ), . Resultatet blev att jag inte haft minsta problem på hela dagen idag. Vilken revolution alltså! Från att ha behövt ta upp mellan en och två timmar om dagen med datorstrul i minst en månads tid, till att allt fungerar klanderfritt på direkten en hel dag.
Hoppas, hoppas nu bara att det fortsätter att göra det även på måndag och alla påföljande dagar framöver...

...om EJ skaffar jag en sån som på bilden ovan, för den verkar vara av den elementära & pålitliga sorten...
       ...de allra första enkla datorerna känns lite åt det hållet när man ser tillbaka idag.

                                     / nöjde IT-gurun Socrate /

Kommentarer
Postat av: britten

Å jag som precis tänkte fråga varför snoppstopp...hoppas du slipper mera krångel nu..

Ha en fin 2a advent

2007-12-08 @ 16:15:29
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Borthy

Jag är inte helt säker på att jag är så förtjust i snoppstopp och andra kyska bälten men i det här fallet verkar det ju vara toppen!
Tack för din spegelhistoria:-D kram och ha en trevlig kväll!
Ps. Gå du till apoteket och köp ett 3-pacj Berocca. Prova på dej och frugan 1 om dagen till de är slut. berätta för mig om det bara är jag som har livlig fantasi eller om ni också känner er piggare! jag är egentligen inte någon som tror på vitaminer och sådant där alternativt... kram

2007-12-08 @ 20:09:17
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: britten

då måste jag ju bara få inflika att min käre make som inte alls tror speciellt mycket på det här med vitaminer och piller...men...han påstår att han blir piggare av berocca..så det kanske inte skadar att prova, själv köpte jag en flaska chisandra för min ständigt närvarande trötthet.

Ha en bra vecka

2007-12-09 @ 21:07:09
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate > Borthy & Britten:
Tack för tipsen. Ska se vad det kan bli...

Ha De // Socrate

2007-12-10 @ 08:58:18
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: amonym

snoppstopp....haha! Vet inte om jag skulle vilja prova att använda dem till det.....

tror jag ska testa berocca också...

2007-12-11 @ 08:18:18
URL: http://amonym.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0