Livskvalitet

Jag har sedan jag var ett drygt halvår för ca 47 år sedan levt med Atopisk dermatit, alltså kronisk, svårt kliande eksem (se Socrate 22 maj och 2 juni). Detta betyder att jag kliar och kliar och kliar och kliar, vilket i sin tur gör att man, när det är som värst har "nerverna sittande långt utanför kroppen". Nervös och skakig som ett asplöv. Inget kul alls men man lär sig att leva med det mesta - åtminstone till viss del. En kronisk sjukdom blir en del av livet som man kanske aldrig accepterar men måste inrätta sitt liv efter. Inte alltid så lätt när man är en av 6 i familjen.
Man har svårt att överhuvud taget ha andra människor i närheten ibland och detta blir ju knepigt i en 4-barnsfamilj, där det alltid är liv och rörelse. Att få resten av familjen att fatta att man inte är arg men hypernervös och måste "hellre fly än illa fäkta" ibland, är inte alls lätt.  Då och då sätter jag mig i ett annat rum när det ska ätas, för att inte brusa upp av minsta lilla pip från minstingen (eller "minstingan" ? - det är ju en hon - Ella 5år). Inte så lätt att "sälja in" sådant till de andra familjemedlemmarna men de har börjat fatta och vänja sig. 
                                                          
Nåväl, för att göra en lång historia ännu längre, var det inte "livskvalitét" det stod i rubriken?  Jo och det var det jag ville blogga om i kväll - klockan är 22.15 när detta plitas ned. Har ätit kortison nu i nästan 2 veckor och då mår jag bra, även om magen alltid börjar krångla efter halva kuren. Jag har i alla fall kunnat promenera 2 gånger och cykla en runda med Lotta under förra veckan och i kväll - HALLELUJAH & JIPPIYEEA!!! - kunnat springa min favoritrunda på 3.8km, runt Eksjöhofgårdssjön här i Sävsjö. Det är LIVSKVALITÉT i allra högsta grad för mej. 
                              image29                        image31
Trots att jag inte sprungit på nästan ett år och har kondis som en hörnsoffa var det något av det bästa som hänt under hela sommaren 2007 för mej (kanske tom. under hela året hittills).  För en som älskar att springa i skogen men vanligtvis inte kan motionera av hälsoskäl är det så härligt att man nästan saknar ord (men det lär väl aldrig hända med ordbajsaren Socrate, för då kommer det nog att snöa resten av året och två år framåt utan uppehåll!)
Ett riktigt "HALLELUJAH-MOMENT" !!!
                                                                             / överlycklige Socrate /
 

Kommentarer
Postat av: Amonym

Bra jobbat!!!!! Du är en riktig vardagshjälte! Men det visst du väl innan=)
Sköt om dig!

2007-08-09 @ 13:27:55
Postat av: Socrate

Tack för hejaropen "Amonym". Hoppas zommarn varit fin. Om jag inte misstar mig var du ute efter ett fiffigt och slagkraftigt blognamn. Det har du ju redan hittat :
"AMONYM" tycker jag är helbra och det är ju redan etablerat ett antal gånger av dej.
...och DU: Husvagnen står som fastvuxen i ladan i Bringetofta.

2007-08-09 @ 21:55:37
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0