"EN TOTALT BEKYMMERSLÖS NÖJESPARK"

Nu är det klart. Hälften av årets barnkalas för modellen "barn under 8 år" är avklarad. Ella har firat att hon fyllt 5 med 10 av sina bästa kompisar. Alla tjejer och med helt outstanding röstresurser. Det lät som när man sticker en gris men multiplicerar det med 10 i deras mest lyckade stunder. Inte pga leda utan av lycka. De sprang och jagade varann och utstötte såna skrin att de flesta måsar skulle vara gröna av avund och helt lägga av att snacka (eller låta eller vad de nu gör?)  Kul hade de - "vi oxå" , fast vi bävade stundtals. Just nu, vid ca 21-tiden, när detta nedplitas, är Lotta ute och går, för att "tömma av och lufta hjärnan" som hon uttryckte det.
image41Barnen har ju som regel hur kul som helst - åtminstone minns jag min egen ungdoms barnkalas på det viset. Man såg fram mot dem i veckor, när man visste att någon kompis fyllde år och brukade bjuda. Häftigast var det hemma hos Tomas för hans pappa sålde drickaautomater och hade ett hemmabyggt muskedunder med kolsyretuber, slangar och en massa olika smakämnen som tillsattes och vi barn fick alltid prova olika smaker och njuta av livets goda. Detta hände sig på den gamla, goda tiden när livet var en totalt bekymmerslös nöjespark. Början av 70-talet alltså.

1970 spelades fotbolls-VM i Mexico och vi satt som klistrade framför TV'n hemma hos Tomas av tre anledningar.
1. Vi var mycket intresserade av själva idrottsevenemanget.
2. Man hade skaffat 28-tums färg-TV hemma hos Tomas. Den första i sitt slag i grannskapet.
3. Läskedrycksmaskinen i Tomas källare (den var ett muskedunder som tog upp ett halvt rum) och vi fick dricka hur mycket vi ville (känns det som idag i alla fall...) 
VILKEN LYCKA !  VM-fotboll, färgbild och läskeblask! YIPPIYEA!!!     image42
Jag var sådär 10 år och Lasse (brorsan), Tommy, Tomas, Peter, Tommy E. och Lasse Asmola & ibland  många fler, träffades varenda dag och spelade landhockey eller tennis eller lekte bollen i burken.
Vilken tid!  Bekymmer - vad var det? Ingen hade en susning om sådant.  
BARA LEK, KUL & LYCKA!

I morgon väntar nästa kalas för Carl 7 år och hans 9 polare. Ska de månne bräcka tjejerna i decibelnivå?

                                          / nostalgiske Socrate /


Kommentarer
Postat av: Lasse 1959

Undrar om jag inte var med då? Bodde under tre år i Huskvarna och på Hakarpsvägen. Vi var ett gäng som lekte men jag har tappat bort många namn och hittar inte skolkatalogen. Minns två rödhåriga, fräkniga tvillingar som bodde något kvarter från mig.

Spelade Nya Finans med Ulf? Sågade på fiol. Lade 999 bitars JamesBond puzzel(ja en bit fattades). Spelade LP skivan med Djungelboken som jag fick i födeldedagspresent. Roliga timmen! Skoldans med ostbågar och chips. Vargungarna och knopar. Åkte ut till ett bad på sommaren där man hade ett omklädningsrum med en trävägg mot damernas. Det var trångt vid kvisthålen då alla hormonstinna killar ville se det andra könet.. Minns även brutala snöbollskrig på baksidan av Stenholmsskolan eller när kjedjan hoppar av cykeln i Hakarpsbacken.

Många minnen kommer upp från en tid som jag inte funderat över på väligt länge.

För två veckor sedan jag jag ute och fiskade med killar som jag lärde känna när jag flyttade tillbaka till Ludvika 1970. Fast jag bor i Stockholm sedan 1985 håller vi en nära kontakt och träffas några gånger per år.

I helgen ska jag leta reda på klassboken från denna tid i Huskvarna!

//Lasse -> Lars-Mikael -> Mikael

2007-10-18 @ 23:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0