Böda hamns rökeri

Läckert. Helläckert. Inlägget från 07.08.23, blev utsmyckat med en sponsorlänk som lyder så här:
"Böda Hamns Rökeri"  .    Häftigt, med tanke på att jag skrev om min barndom (egentligen tonåren) i vilken under många år även ingick en vecka i augusti i Böda på norra Öland. Kunde inte träffat mer rätt - jag som tidigare raljerat över märkliga sponsorlänkar i min blogg.
                                                                             image43
Varje gång vi var där ingick det en resa med fiskebåt från Böda hamn för att fiska torsk. Där låg flera båtar men vi hade en speciell som vi åkte ut med varje år och vars skeppare vi lärde känna ganska väl. Han kände igen oss och välkomnade oss tillbaka speciellt varje år. Ett år minns jag för att flertalet ombord blev sjösjuka, förutom jag, skepparen och givetvis pappa som varit mycket på sjön och ALDRIG MÅTT ILLA - oavsett storm eller lugn - och därför i lumpen i kustartilleriet gått under namnet "plåtmagen" .  Några killar i 30-årsåldern drack så mycket medhavd öl på vägen ut att de hängde över relingen resten av resan och fiska kunde de glömma  - vilken fisketur för dem. "Betala för både resa och öl och sen pimpla så mycket att man mister all glädje" - "och all sans och vett oxå för den delen"...sade IOGT'aren Socrate förmanande och "besserwissrande" .   
                                     image44
En annan havstur hade vi en enorm fiskelycka och fick på 5 personer upp 63 torskar. En av oss var min farfar, som jag minns med stor glädje. Han var då ca 70 år och vad kul att han skulle få vara med just då - han som var gammal bonde och knappt satt sin fot i en båt tidigare. Vi bodde i en hyrd campingstuga och vi hade fullt sjå med att försöka ge bort det mesta av fisken vi fått, då vi ju näppeligen kunde ta hand om 63 torskar, varav några på mellan 3-5 kg.
Ett sånt fiskafänge!! Och detta påmindes man om av en slumpad länk på nätet. 
Slumpen blir så bra ibland.

                                                        / återigen nostalgiske Socrate /

Nu är Carls 7-årskalas avklarat så nu pustar Lotta och jag ut. Årets drabbning är avklarad och det gick fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0